Apple and peer to show difference between SEO and website optimization

Website optimalisatie & SEO

SEO is het optimaliseren voor zoekmachines.
Website optimalisatie is het optimaliseren voor klanten.

SEO brengt meer bezoekers via zoekmachines. Website optimalisatie zorgt dat deze mensen de juiste beleving hebben zodat ze eerder actie ondernemen op je website.

Optimaliseren voor klant en zoekmachine

Website optimalisatie of SEO?

Om succesvol te worden heb je zowel SEO als website optimalisatie nodig. Een website is niet succesvol als er te weinig bezoekers zijn. Maar ook niet als je veel bezoek krijgt en geen klant of verkoop realiseert.

SEO & website optimalisatie zijn twee onderdelen van het online marketing spectrum die je beide toe wilt passen. Vooral ook omdat ze elkaar kunnen versterken.

Apple and peer bitten to show you need SEO and website optimization
clockwork representing the gears of website optimization

Waarom website optimaliseren?

Website optimalisatie heeft veel raakvlakken met conversie optimalisatie. Bij deze laatste werken we aan het inrichten van de website zodat bezoekers contact opnemen of producten kopen.

Website optimalisatie draait om meer. Het draait om de techniek, om de User Experience (UX) ofwel de beleving, en de User Interface (UI) ofwel het gebruiksgemak.

Hoe ziet de bezoeker de site? Waar is deze naar op zoek en hoe makkelijk is dat te vinden? We zorgen dat zowel de bezoekers als de zoekmachines zo goed mogelijk bediend worden. Zo gaan we voor meer bezoek en meer resultaat.

Wat kan Marketing Spectrum voor mij betekenen?

Website optimalisatie door Marketing Spectrum

Om de website te optimaliseren onderzoek ik de website met verschillende tools, apparaten en met kennis van optimalisatie. Daarbij stel ik technische en inhoudelijke rapporten voor je op waar je direct mee aan de slag kunt. De uitvoering kan ik in de meeste gevallen ook verzorgen afhankelijk van jouw CMS systeem. Ik kan een quick-win scan uitvoeren zodat je de simpele verbeteringen meteen kunt doorvoeren, of diep in de data duiken. 

Door data analyse maak ik zichtbaar waar je bezoekers voor komen, waar ze tegenaan lopen en waar je verbeterpotentieel ligt. Als dit aansluit bij je bedrijfsdoelen kun je de adviezen uitvoeren. Wijkt het af, dan kunnen we je marketing strategie bekijken. Welke kant wil je met je bedrijf op wilt en hoe optimaliseren we de website daarop.

De werkwijze

01

Probleem analyse

Tijdens de probleem analyse maak ik kennis met jou en je bedrijf. Wat wil je bereiken en wat is de huidige status. Ik onderzoek de website met verschillende tools en analyseer de statistieken. In deze fase spoor ik de problemen van je website op en maak een prioriteitenlijst van de mogelijke verbeterpunten.

hand showing problem in graph after problem analysis with website conversion
man working on website code
02

Website optimaliseren

Nadat we samen de prioriteiten hebben besproken maken we keuzes welke problemen we aan gaan pakken. Dit kan van een simpele aanpassing in het ontwerp gaan tot een diepgaand onderzoek. Ik voer alles voor je uit, of geef je een plan dat je website beheerder direct kan uitvoeren.

03

Check & Act

Oplossingen en ideeën worden gecontroleerd op hun effectiviteit. We meten de resultaten en passen zaken aan waar nodig. Zo kan het zijn dat we A/B testen hebben ingezet. Waarbij we meten wat het beste werkt. Door te blijven monitoren hoe goed de oplossingen werken en bij te sturen waar we kansen zien gaan we voor het maximale resultaat.

Je ontvangt management rapportages zodat je helder inzicht hebt in wat de inspanningen je opleveren.

Man looking at computer screen with charts to show the data analysis of website optimization

Contact over website optimalisatie

Heb je interesse in website optimalisatie of wil je jouw online aanwezigheid verbeteren? Neem dan eens contact met ons op. 

Wat je vraag ook is, je mag een goed advies verwachten.