three phones showing google ads, facebook ads and instagram ads

Online adverteren

Jij hebt de ultieme oplossing die jouw klanten nodig hebben. Maar zonder websitebezoekers bereik je jouw nieuwe klanten natuurlijk niet. SEO resultaten duren vaak lang en je wil nu resultaat. 

Online adverteren kost geld per bezoeker.
Maar wat als het meer oplevert dan dat het kost?

“Stopping advertising to save money is like stopping your watch to save time.”

Wat is online adverteren?

Online adverteren is betaalde promotie van je product of dienst op het internet. Bijvoorbeeld via Google Ads zodat je zoekadvertentie zichtbaar is voor mensen die zoeken naar iets wat jij aanbiedt. Adverteren op Social Media werkt door de advertenties te richten op je doelgroep.

Laptop with Google Ads

Online adverteren, direct resultaat

Online adverteren werkt direct. Om goed te adverteren heb je vooraf wel onderzoek en opmaak van advertenties nodig. Zodra de advertenties ‘aangezet’ worden werken ze.

Je kunt dus direct resultaat verwachten. Je betaalt bij ‘Pay Per Click’ alleen voor daadwerkelijke bezoekers. Iedere keer dat je moet betalen krijg je daar dus ook een bezoek voor terug.

Bedenk daar een goede website bij die veel bezoek omzet in mogelijke klanten en jouw ‘online advertentie’-machine is in gang gezet.

Wat kan Marketing Spectrum voor mij betekenen?

Online adverteren via Marketing Spectrum

Er is een goede manier en een verkeerde manier om online te adverteren. Zo kun je er voor kiezen om wat advertenties te laten maken en ze online te laten zetten. Dit is de snelste manier om online te gaan maar biedt zelden een goed resultaat. Online adverteren moet een investering zijn. Een investering hoort geld op te leveren. 

Ik geef jouw advertenties een grotere kans op winst door te starten met een vooronderzoek naar zoekwoorden en je concurrenten. Door slim te adverteren kunnen we namelijk veel geld besparen. Vervolgens maak ik de advertenties op en schrijf de teksten, alles afgestemd op je doelgroep. Ook definieer ik nauwkeurig de doelgroep en locatie. Als ze online staan monitor ik de resultaten en stuur continu bij. Alles om het maximale uit jouw budget te halen. Met deze werkwijze haal ik hogere doorklikratio’s dan gemiddeld in de markt met minder geldverspilling.

Ik verzorg Google Ads en Social Media advertenties. Van idee tot uitvoering en optimalisatie.

De werkwijze

01

Kennis & inzicht

We maken eerst kennis zodat ik een gevoel krijg bij jouw bedrijf en werkwijze. Luister naar je wensen en wat je wil bereiken. Daarna duiken ik met een vlot onderzoek in jouw wereld. Wie zijn je concurrenten, waarop zoekt jouw doelgroep en hoe zetten we jouw advertenties het slimst en meest winstgevend in?

koffie notebook en laptop op tafel
man working on computer with google ads and designing ads on second screen
02

Ontwerp & copywriting

Nadat we het plan hebben besproken start ik met het ontwerpen en schrijven van de advertenties. Van grafisch ontwerp tot het schrijven van activerende teksten. Met gebruik van op maat gemaakte landingspagina’s of bestaande pagina’s. 

Voor de website zelf krijg je ook aanbevelingen als dat nodig is.

03

Targetting & bijsturen

De advertenties worden nauwkeurig op je doelgroep gericht. De resultaten bepalen het succes. Daarom meet ik de resultaten, kijk wat werkt en wat beter kan. Bijsturen gebeurt in overleg waar ik betere resultaten verwacht te kunnen halen. Zo maken we de inzet van de advertenties en jouw investering efficiënt.

Google ads on a laptop screen - COPYRIGHT MARKETING SPECTRUM

Samen online adverteren?

Denk jij na over online adverteren, of heb je het al wel eens ingezet maar was het niet zo succesvol? 

Ik weet precies hoe ik jou kan helpen en leg het je graag vrijblijvend uit.

Veelgestelde vragen over online adverteren

Ik heb alvast een aantal veelgestelde vragen over online adverteren voor je uitgewerkt.

Je kunt adverteren via zoekmachines, Social Media en via websites die iets te maken hebben met jouw branche (Niche sites). Dat kan met tekstadvertenties, statische of dynamische advertenties of bv. video advertenties. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om online te adverteren.

Daarom is het altijd belangrijk om eerst goed in kaart te brengen waarom je wil adverteren. Wat is je doel?

  • Meer websitebezoek aantrekken?
  • Merkbekendheid?
  • Meer verkoop?
  • Bezoekers aantrekken die nu naar je concurrent gaan?

Net zoals er verschillende redenen zijn om te adverteren, zijn er ook verschillende plaatsen aan te wijzen als ‘de beste plaats om online te adverteren’. Jouw doel & doelgroep zijn hier leidend.

Voorbeeld; Jij verkoopt een product dat vooral erg mooi is en waarbij emotie betrokken is. Wie het ziet wil het hebben, maar mensen zijn er vaak niet specifiek naar op zoek. Op dat moment willen we vraag gaan creëren.

Een goed voorbeeld hiervan is een luxe horloge. Je kunt je voorstellen dat een afbeelding of korte video gericht op de doelgroep op Social Media hierbij meer effect heeft dan een tekstadvertentie in Google. We willen de fonkeling in de ogen van onze kopers krijgen.

Andersom kunnen mensen specifiek op zoek zijn naar het soort dienst of product dat jij aanbiedt. Denk bijvoorbeeld eens aan juridische hulp. De keuze moet snel gemaakt worden want het probleem moet snel aangepakt worden. Je klant zoekt in Google en ziet jouw advertentie staan. “Direct juridische hulp bij een huurconflict?”. Jouw nieuwe klant zoekt jouw oplossing, ik zorg dat ze bij jou uitkomen.

De kosten bepaal je grotendeels zelf. Jij bepaalt of je wil adverteren op woorden die 5 euro per klik kosten of woorden die 50 cent kosten en hoeveel je per maand uit wilt geven. We stellen specifieke looptijd en dagbudgetten op en zo houden we de kosten exact in de hand.

De vraag die je kunt stellen is of online adverteren geld kost of geld oplevert. De kosten zijn namelijk heel helder te noemen, maar wat zijn de opbrengsten? Dat is het onderdeel dat bepaalt wat het adverteren ‘kost’. Daarom is het belangrijk om continu te meten en bij te sturen met als doel om online adverteren winstgevend te maken.

Mijn voorkeur van adverteren is om te betalen per klik (PPC). Het voordeel hiervan is dat je de resultaten zelf in de hand houdt.

Je betaalt bijvoorbeeld €2,00 voor een bezoek aan je website. Als we weten wat de conversie op je website is, kan ik voor je uitrekenen hoeveel bezoekers je gemiddeld nodig hebt voor een verkoop of aanvraag. 

Reken daar de gemiddelde winst van een aanvraag of verkoop bij uit en we kunnen cijfermatig een winstgevend verkoopkanaal opbouwen. Als we adhv de data ook nog de conversie van je website verhogen, gaan investeringen in advertenties dus meer opleveren.

Waar bedrijf A op social media winst maakt, kan het voor bedrijf B verlies betekenen.

Succesvol online adverteren is voor ieder bedrijf of product anders. Wat is het doel, de doelgroep, de marge? Wat voor type advertentie zet je in? Wat zijn de kosten en de baten? Het is belangrijk om goed te meten hoe de advertenties presteren en continu bij te sturen. Spelen met de advertentiekosten en spelen met de advertentie inhoud.

Succesvol online adverteren is gebaseerd op inlevend vermogen, psychologie, sturen op statistieken en sturen op conversies.

Zeker, ik raad het zo sterk aan dat ik me erin gespecialiseerd heb.

Online adverteren is dé manier om snel en zeer gericht je doelgroep te bereiken. Google, of beter gezegd Google’s moederbedrijf Alphabet, behaalde vorig jaar zo’n 27 miljard euro omzet door advertenties. Dat is meer dan 3 miljoen euro per uur. Facebook Ads schreef vorig jaar zelfs een hogere winst. Zouden zoveel mensen kiezen voor online adverteren als het ze niks oplevert?

Ik heb vooral positieve ervaringen met adverteren. Maar zie het vaak verkeerd toegepast worden. Dat kan je veel geld kosten zonder dat er ooit echt wat uitkomt. Zonde, want het kan een erg mooi leadkanaal zijn.

Er is altijd meer te vertellen en er zijn altijd specifieke vragen. 

Heb je vragen over online adverteren? Neem dan direct contact met me op! Ik help je graag vooruit.