Pons showing the conversion funnel

Conversie optimalisatie

Dat je website bezocht wordt is uiteraard enorm belangrijk. Maar wat heeft veel bezoek voor nut als deze bezoekers uiteindelijk de website weer verlaten zonder dat je er wat van hoort?

Conversie optimalisatie draait om het verbeteren van de efficiëntie van de website. De website is een bedrijfstool. Je zet deze in om je bedrijf te ondersteunen.

En dat moet iets opleveren.

Optimaliseren voor mens en zoekmachine

In het kort

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie omvat alle werkzaamheden die bijdragen aan het verhogen van de omzet van de website. Deze omzet is bij bedrijfswebsites gericht op het contact met mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in wat jij doet. Deze mensen noemen we leads.

Je hebt deze personen met de website overtuigd dat jij een interessant bedrijf hebt, en ze geven aan dat open staan voor contact.

Hoe meer mensen we kunnen overtuigen, hoe hoger de conversie van de website.

Close up figuring out data for online marketing strategy

Waarom conversie optimaliseren?

Om de omzet van jouw site te verhogen, kun je investeren in meer websitebezoek. Als 100 bezoeken 2 leads opleveren, dan leveren 1000 bezoeken er ongeveer 20. (2%)

Maar als je het conversiepercentage weet te verhogen naar 4%, dan zijn die 1000 bezoeken ineens goed voor 40 verkopen.

Dit principe geldt structureel. Je hebt minder bezoek nodig voor gelijk resultaat. Als je vervolgens bv. gaat adverteren wordt je investering dus rendabeler. Bij 100.000 bezoeken in één jaar spreken we ineens van een verschil van 2.000 klanten.

Wat kan Marketing Spectrum voor mij betekenen?

Conversie optimalisatie door Marketing Spectrum

Om jouw conversie te optimaliseren gebruiken wij verschillende technieken, afhankelijk van hoe goed jij het aangepakt wil hebben. We bekijken de website met verschillende tools en apparaten en gebruiken onze jarenlange kennis en ervaring om verbeteringen te vinden en uit te werken. We stellen technische en inhoudelijke rapporten voor je op en we onderzoeken Customer Journeys. We kunnen quick wins voorstellen en diep in de data duiken. 

Door data analyses maken we duidelijk waar jouw bezoekers voor komen, waar ze tegenaan lopen en waar jouw verbeterpotentieel ligt.

  • Biedt jouw site de bezoekers wat ze verwachten?
  • Hoe is de ‘user experience’ (UX) en interface (UI)?
  • Wat is de online customer journey van jouw bezoekers?
  • Waar kijken je bezoekers naar, en waar klikken ze op? (heatmaps)
  • Via welke kanalen komen bezoekers naar jouw site en sluit de ‘belofte’ aan bij jouw site?

Onze werkwijze

01

Probleem analyse

Tijdens de probleem analyse maken we kennis met jou en jouw bedrijf. We bekijken de website met verschillende tools en analyseren de statistieken. In deze fase sporen we de problemen van de website op en maken we prioriteitenlijst van de mogelijke verbeterpunten.

Verkenningsfase

hand showing problem in graph after problem analysis with website conversion
man working on website code
02

Conversie optimaliseren

Nadat we samen de prioriteiten hebben besproken maken we keuzes welke problemen we aan gaan pakken. Dit kan van een simpele aanpassing in het ontwerp gaan tot een diepgaand onderzoek. We voeren alles voor je uit, of geven je een plan welke door jouw eigen websitebouwer uitgevoerd kan worden.

Oplossen van knelpunten

03

Check & Act

Het verschil in conversie wordt gemonitord. We meten de resultaten en passen zaken aan waar nodig. Zo kan het zijn dat we A/B testen hebben ingezet voor je. Waarbij we gaan kijken wat het beste werkt. Door te blijven monitoren hoe goed de oplossingen werken en bij te sturen waar we kansen zien gaan we voor het maximale resultaat.

Jij ontvangt van ons de management rapportages zodat je helder inzicht hebt in wat de inspanningen je opleveren.

Controle & uitvoering

Man looking at computer screen with charts to show the data analysis of website optimization

Mogelijkheden bespreken

Een keer samen aan tafel om te praten over conversie optimalisatie voor jouw website?

We maken graag eens vrijblijvend kennis met je!

Contact over conversie optimalisatie

We horen graag wat jouw vragen zijn over conversie optimalisatie en jouw online aanwezigheid. Voel je vrij en stuur ons een bericht.

Wat je vraag ook is, je mag een goed advies verwachten.