Pons showing the conversion funnel

Conversie optimalisatie

Veel websitebezoek is belangrijk. Maar wat heeft veel bezoek voor nut als diezelfde bezoekers de website weer verlaten zonder dat je er wat van hoort?

Conversie optimalisatie draait om het verbeteren van de website zodat meer bezoekers leads of klanten worden.

Meer winst uit dezelfde website

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is het vakgebied dat de omzet van de website verhoogt met hetzelfde aantal websitebezoekers. Deze omzet is bij bedrijfswebsites gericht op het contact met mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in wat je doet. Verkoop je online, dan zijn dit je verkopen.

hand showing problem in graph after problem analysis with website conversion

Waarom conversie optimaliseren?

Om de omzet van een website te verhogen kun je investeren in meer websitebezoek of meer conversie. Als nu 2 van de 100 bezoekers contact opneemt, dan krijg je bij 1.000 bezoeken ongeveer 20 leads. (2%)

Maar als je de conversie verhoogt naar 4%, dan zijn diezelfde 1.000 bezoeken ineens goed voor 40 verkopen. Dit principe geldt structureel.

Je krijgt dus meer resultaat met hetzelfde aantal bezoekers. Als je na optimalisatie gaat adverteren wordt je investering rendabeler. Bij 100.000 bezoeken in een jaar spreken we ineens van een verschil van 2.000 klanten

Wat kan Marketing Spectrum voor mij betekenen?

Conversie optimalisatie door Marketing Spectrum

Om de conversie te optimaliseren gebruik ik verschillende technieken. Net hoe goed jij het wil aanpakken. Ik onderzoek de website met verschillende tools en apparaten en gebruik mijn opgedane kennis en ervaring om verbeteringen te vinden en uit te werken. Zo kan ik je quick-wins voorstellen of diep in de data duiken.

Door data analyse maak ik duidelijk waar je bezoekers voor komen, waar ze tegenaan lopen en waar je verbeterpotentieel ligt.

  • Biedt jouw website de bezoekers wat ze verwachten?
  • Hoe is de ‘user experience’ (UX) en interface (UI)?
  • Waar komen je bezoekers voor?
  • Waar kijken je bezoekers naar, en waar klikken ze op? (heatmaps)
  • Via welke kanalen komen bezoekers naar jouw site en sluit de ‘belofte’ aan bij wat ze krijgen?

De werkwijze

01

Probleem analyse

Tijdens de probleem analyse maak ik kennis met jou en je bedrijf. Ik onderzoek de website met verschillende tools en analyseren de statistieken. In deze fase sporen we de problemen van je website op en maak ik een prioriteitenlijst van de mogelijke verbeterpunten.

man working on website code
man working on computer with google ads and designing ads on second screen
02

Conversie optimaliseren

Nadat we de prioriteiten hebben besproken maken we keuzes welke problemen je wilt verbeteren. Dit kan van een simpele aanpassing in het ontwerp gaan tot ingrijpende wijzigingen. Ik kan alles voor je uitvoeren of geef je een werkplan dat je eigen sitebeheerder uit kan voeren.

03

Controle & bijsturen

We meten het verschil in conversie, bekijken de resultaten en passen zaken aan waar nodig. Zo kan het zijn dat we A/B testen hebben ingezet. Daarbij meten we wat het beste werkt. Door te blijven monitoren hoe goed de oplossing werkt en bij te sturen waar we kansen zien gaan we voor het maximale resultaat.

Met heldere management rapportages kun je zien wat de inspanningen je opleveren.

page full of graphs representing seo plan

Contact over conversie optimalisatie

Valt jouw conversie tegen? 
Ik bespreek het graag met je!

Wat je vragen ook zijn, je mag altijd een goed advies verwachten.