Laptop with Marketing spectrum website

Met dit artikel ga ik je helpen om een goed antwoord te krijgen op de vraag; “wat kost een website?”

We behandelen een aantal verschillende soorten websites dat je kunt laten maken en welk bedrag daarvoor redelijk is.

Website laten maken kosten

“Website laten maken kosten” is één van de meest gezochte vragen in de zoekopdrachten van ondernemers. Een logische vraag wanneer je van plan bent om een nieuwe website te laten maken. Je wil weten wat het je ongeveer gaat kosten. Voor een ondernemer die niet dagelijks met websites bezig is zullen de antwoorden alleen weinig uitkomst bieden.

Grote prijsverschillen kosten website laten maken

De Google resultaten en advertenties lopen uiteen van ‘Website voor maar €395,-‘ tot ‘Professionele website laten maken’ zonder dat prijzen genoemd worden.
De reden hiervoor is dat een ‘website laten maken’ eigenlijk een te brede zoekopdracht is. Denk ter vergelijk maar eens aan de vraag ‘wat kost een auto’ en het antwoord daarop.

Afhankelijk van je wensen kost de website je 500 euro, 5.000 euro of twee ton. Wat voor site je laat maken en dus wat je gaat investeren hangt af van wat je wilt bereiken en wat je nodig hebt voor je bedrijf. Van ontwerp tot hosting en van gebruikte software tot de functie van de website en gewenste impact op je bedrijf.

Om de vraag ‘wat kost een website?’ te beantwoorden moeten we eerst weten waar je naar op zoek bent. Wat zijn je ideeën? Hoe ziet je markt eruit? Wat zijn je wensen, het bedrijfstype en wat wil je met de website bereiken?

Met dit artikel ga ik je helpen om toch een goed antwoord te krijgen. We behandelen een aantal verschillende soorten websites dat je kunt laten maken en welk bedrag daarvoor redelijk is. Je kunt rechtstreeks naar jouw type website of natuurlijk over alle types meelezen.

In dit artikel behandelen we:

Google SERP - Goedkope website laten maken on laptop

Website goedkoop en snel online

(Prijscategorie €200,- tot €750,-)

Een goedkope website laten maken? Dan ben je op zoek naar een webbouwer. Dat klinkt logisch, maar jouw focus ligt op het hebben van een website. Niet perse op vindbaarheid, kwaliteit, marketing, snelheid van de website of dat een online marketeer je van advies voorziet. Dus gewoon, snel een leuke website online waar op staat wat jij wil dat erop staat.

Je zoekt dus iemand die weet hoe je een website in elkaar moet klikken. En daar is genoeg aanbod van te vinden online. Vaak kun je voor een paar honderd euro een website laten maken waar te vinden is wat je doet, wat je contactgegevens zijn en die er ook nog een beetje leuk uitziet. Voor 250 tot 400 euro extra wordt een standaard webshop ingericht die je zelf kunt vullen met je producten. Eigenlijk iedere website is tegenwoordig wel responsive. Vraag er wel even naar, maar als dat niet gedekt is kun je beter even verder kijken.

Deze websites worden meestal gemaakt met een vooraf gemaakt template. De bouwer start dan met een website die eigenlijk al klaar is en vult deze met jouw content en foto’s. Je bent online met een website en als mensen jouw bedrijf zoeken kun je ze ontvangen. Het doel is dus de website zelf, niet de resultaten die je ermee boekt.

Hoe werkt een websitebureau voor goedkope websites?

Het bureau vraagt jou om teksten en foto’s aan te leveren en vult hiermee de vooraf gemaakte website. Het bureau dat de site voor je gaat maken regelt meestal een zogeheten ‘reseller hosting’ waar jouw website komt te staan. Hierbij deel je een stukje server met andere websites. Voor kleine websites is dit meestal geen probleem. Maar je site kan trager worden als een andere site in hetzelfde pakket zwaar is of meer bezoekers krijgt. 

Reseller hosting is het verdienmodel van jouw bureau, niet de website. Stel dat het bureau 2 tot 4 dagen voor je bezig is en je betaalt €500,- dan is het uurtarief maar ( €500,- / 32 uur = €15,60 ). Met het uurtarief tot wel € 110,- per uur voor een goede online marketeer begrijp je dat dit niet mogelijk is. Een website bouwer verdient vaak wel wat minder. Zo’n €30 tot €50,- per uur. Maar het verdienmodel zit hierbij juist in de goedkope hosting.

Hoe werkt reseller hosting?

Het bureau huurt een stukje server voor zo’n 50 euro per jaar en mag daar 5 websites op zetten. Vervolgens vraagt hij jou en 4 andere klanten b.v. €10,- per maand voor datzelfde stukje server.

Zo kunnen ze per 5 klanten (1 pakket) €600,- per jaar aan inkomsten genereren. Door goedkope sites te maken en zoveel mogelijk klanten te krijgen kan dit een hele leuke inkomstenbron genereren. Bij 100 klanten ontvangt het bureau €12.000,- per jaar waar €1000,- aan kosten tegenover staat. 

Nadeel voor jou is dat hosting simpelweg minder goed is en afhankelijk van de andere websites. Ook kun je je voorstellen dat een klein bureau met 100 tot wel 500 klanten niet zo zorgvuldig met jouw website om kan gaan als een servicegericht bureau. Denk hierbij bv. aan onderhoud en service. Maar vaak maakt dat voor dit soort website ook niet uit. Die paar pagina’s veranderen niet vaak en de nood van klanten ligt ook meestal niet zo hoog. 

Je doel is bereikt; jij hebt een website en je betaalt weinig voor.
Dit kan dus gewoon een prima oplossing zijn.

Waarom kiezen voor een goedkope website:

Je kiest hiervoor als jouw doel is om klanten te informeren over jouw bedrijf en diensten. Het moet er vooral leuk uitzien en jouw boodschap overbrengen aan de bezoeker. Met een kleine bijbetaling kan er zelfs een boekingssysteem o.i.d. in verwerkt worden. Met een beetje geluk weet jouw website maker iets van SEO en kan hij daar ook nog wat voor je doen. Maar verwacht hierbij geen hoge scores. Het is daarnaast echt belangrijk dat jouw sitebouwer goede software en plugins gebruikt. Mocht je later willen groeien moet het anders opnieuw gemaakt worden.

Belangrijk om te weten bij goedkope websites.

Ik zie vaak dat de websites qua SEO erg slecht zijn gemaakt. Wil je in de toekomst dus SEO gaan inzetten dan kunnen de kosten best fors oplopen. Met een beetje pech (helaas best vaak) moet alles overnieuw. En je begint dan dus pas met het opbouwen van je ranking nadat deze wijzigingen zijn doorgevoerd. Houdt daar rekening mee.

Voor wie is dit type website?

Dit soort websites wordt vaak gebruikt door kleine bedrijven, beginnende ondernemers, ZZP’ers, kappers, aannemers of andere kleine lokale bedrijven. Het doel is de website zelf. De site is niet specifiek ingericht op resultaat. Als mensen jou zoeken komen ze wel op je website en kunnen ze zien wat je zoal doet. En daar gaat het vaak ook om.

Voordelen van een goedkope website:

  • Snel klaar.
  • Goedkoop in aanschaf.
  • Kan er prima uitzien.

Nadelen van een goedkope website:

  • Standaard ontwerp.
  • Houdt rekening met (veel) eigen werk.
  • Kwaliteit is afhankelijk van het template.
  • Resultaat is niet het doel.
  • Duurbetaalde hosting.
  • Verwacht niet dat je website veel bezoek via google krijgt.
  • Deze website moet je zien als kosten, niet als investering.

De maker van je website is een websitebouwer. Dus dat is wat ze doen. Verwacht niet dat ze  actief adviseren in je bedrijfskeuzes, marktbenadering of uitgebreid SEO advies geven.
Dit verdienmodel is namelijk gebaseerd op veel klanten, simpele websites en korte doorlooptijden.

Als je dus niet verwacht dat je er ook echt klanten mee gaat krijgen dan kun je voor weinig dus prima een leuke website laten maken.

Template website met aangepast ontwerp

(Prijscategorie €750,- tot €2.000,-)

Net als bij het type ‘goedkoop en snel’ wordt bij dit type websites gebruik gemaakt van een template. In deze regio krijg je om en nabij hetzelfde als de goedkope website, maar dan net wat beter gemaakt. Zit je aan de hoge kant van het spectrum dan mag je verwachten dat de website op maat gemaakt wordt.

Kijken we naar een website rond de 2.000,- en bekijken we het uurtarief van een gemiddelde websitebouwer dan komen we uit rond de 40 a 50 uur in tijd. Het opzetten en inrichten met zelf aangedragen content ligt rond de 2 dagen. Er blijven dus grofweg 3 dagen over om zaken aan te passen. In de meeste gevallen heb je nog steeds te maken met een website bouwer.

Verwacht ook hier geen uitgebreide SEO kennis, onderzoeken, bedrijfskundig advies of zaken als conversie optimalisatie. Wel mag je voor deze prijs een feilloze website verwachten. Dat wil zeggen dat de hele website goed gestyled is tot en met custom menu’s die op zowel desktop, tablet als mobiel goed werken. Ook mag je verwachten dat de snelheid, hosting en techniek beter geregeld zijn. Zit er een webshop bij dan wordt deze vaak ‘klaargezet’ zodat je deze zelf kunt vullen.

De websitebouwer kan in deze prijscategorie rekening houden met uitgebreidere wensen en/of functionaliteiten. Websites krijgen wel nog vaak een limiet aan pagina’s of wijzigingen.

Jouw sitebouwer vraagt een hogere prijs wegens meerwerk, maar zoals eerder gezegd gaat het hierbij in de kern om het maken van een leuke website.

Voordelen van een website met aangepast ontwerp:

  • Uiterlijk meer naar wens.
  • Hoort er prima uit te zien en alles moet goed en snel werken.
  • Professionelere uitstraling doordat je een foutloze website mag verwachten.

Nadelen van een website met aangepast ontwerp:

  • Website wordt gemaakt met kennis van sitebouw, niet van marketing / bedrijfskunde.
  • Kwaliteit is sterk afhankelijk van het template en sitebouwer.
  • Het doel is een goede website, niet specifiek het resultaat.

Ook hier werk je meestal samen met een websitebouwer, die overigens serieus verstand kan hebben van de technische kant. Verwacht hierbij alleen niet dat ze standaard actief meedenken in je bedrijf en bedrijfskeuzes of uitgebreide SEO kennis bezitten. Je ziet op dit soort sites vaak SEO fouten terug waardoor een website niet het aantal bezoekers trekt dat de site aan zou kunnen trekken. 

Maar je mag wel verwachten dat de site goed gemaakt is. Ook hier geldt, net als bij de goedkoopste websites; wil je later met SEO aan de slag dan is de kans groot dat veel overnieuw moet. En je begint dan dus pas met het verhogen van je sitebezoek nadat deze wijzigingen zijn doorgevoerd. Houdt daar rekening mee.

Heb jij dit type website?

Scan ‘m dan eens met een sitechecker als GTMetrix of Pingdom. Je wil hierbij in de hoge 90% score zitten. Deze scores zijn niet heilig, want het gaat ook om de werkelijke laadtijden die je klanten ervaren. Test dat eens met een incognitoscherm.

Paginagroottes wil je zo laag mogelijk houden ook als je video gebruikt. Richt op een laadtijd tussen de 1 en maximaal 3 seconden. Daarboven ga je klanten verliezen. Hubspot deed eerder een onderzoek hoeveel klanten je website verlaten als de laadtijd te lang is. En hoeveel verkopen dit scheelt.

Zit je daar niet? Ik kijk graag een keer met je mee of je site goed gebouwd is.

Website score van deze website: Marketingspectrum.nl

In het interessante bovenstaande onderzoek van 12 casestudies (zie de infographic) kwam naar voren dat:

  • 79% van de klanten aangeven niet tevreden te zijn met trage websites en minder snel een herhaalaankoop zullen doen.
  • 64% van de smartphone gebruikers verwacht dat een site binnen 4 seconden laadt.
  • 47% verwacht dat de site in 2 seconde of minder laadt.
  • 1 seconde versnelling tot 7% omzetstijging kan opleveren.
  • 1 seconde vertraging tot 11% aan websitebezoek kan schelen.
Man standing behind chessboard next to marketing spectrum website agency online marketing agency logo

Bedrijfswebsite / Zakelijke website laten maken

(Prijscategorie €2.500,- tot €15.000,-)

Kies je voor een professionele website of webshop dan verdien je een website die vanaf de basis goed is opgebouwd. Feilloos werkt en waarbij de maker(s) en gesprekspartners verstand hebben van zowel websitebouw, SEO, online marketing en bedrijfskunde. Je wil een partner die jou kan helpen om je ideeën en bedrijf om te zetten naar een succesvolle website. Dit type website is waar Marketing Spectrum in gespecialiseerd is.

Zoals je aan de ruime prijsklasse kunt zien zijn er nogal wat keuzemogelijkheden wanneer je een professionele website voor je bedrijf wilt laten maken. Maar er zijn ook flinke prijsverschillen tussen de bedrijven.

Vaak krijg je in deze range te maken met meerdere specialismen die zich met de website bezig houden. Hogere kwaliteit hosting en je mag veel meer gaan verwachten van de partij waar je zaken mee gaat doen. Ik zie in onze markt tegelijk ook veel uitschieters die het verschil in resultaat niet verantwoorden.

Zo liggen de uurtarieven tussen de €60,- tot wel €150,- per uur voor online marketing specialisten. Vooral bij de grotere bureaus waar het bureau ook winst moet maken op de medewerkers zijn de tarieven best hoog. Ook betaal je mee aan overhead en administratieve kosten en zijn er zaken ‘extra’ die pas later gecommuniceerd worden. 

Omdat dit ons werkgebied is maak ik een overzicht binnen deze prijscategorie zoals je het bij Marketing Spectrum mag verwachten. Dan heb je direct vergelijkingsmateriaal.

Kosten bij het laten maken van een zakelijke website

Ik heb Marketing Spectrum heel bewust opgericht en heb dit segment ook bewust gekozen. Ik weet uit ervaring namelijk dat juist hier veel verbetering mogelijk is. Veel bedrijven vragen forse kosten voor kleine wijzigingen. Simpel formuliertje? €500,- tot €1000,-. Daarbij schakel je als klant vaak met projectmanagers, die voor jou weer schakelen met de in-house medewerkers. Met al snel zo’n €2.000,- aan projectmanagement kosten.

De websitebureaus in dit segment hebben met hoge regelmaat te weinig kennis van marketing. Ze maken qua design en techniek (zeer) goede websites. Is er een online marketeer in dienst dan mag je verwachten dat de site goed wordt opgebouwd en bezoekers gaat aantrekken. Maar dat is nog steeds op de website zelf gericht. Niet op jouw bedrijf.

Haak je vervolgens een (online) marketingbureau aan, dan is daar te weinig kennis van het daadwerkelijk bouwen van de websites maar zijn ze juist weer heel goed in alle marketingzaken.
Al met al ben je met hele teams tegelijk aan het schakelen. Ik besefte dat ik een oplossing in handen had en besloot begin 2019 Marketing Spectrum op te richten.

Wat mag je verwachten als je een professionele website laat maken?

Dit verschilt natuurlijk van bedrijf tot bedrijf. Om je een goed vergelijk te geven mag je onderstaand o.a. verwachten als je met Marketing Spectrum aan de slag gaat.

  • Een foutloze website.
  • Professioneel ontwerp, dat voor jou(w doelen) op maat ontworpen wordt.
  • Actief advies in je keuzes en inzicht in jouw bedrijf en klanten.
  • Online marketing advies & uitvoering.
  • SEO vanaf de basis goed geïmplementeerd (alle keuzes worden bewust gemaakt).
  • SEO uit te breiden van ‘meer websitebezoek’ tot ‘op naar pagina één’.
  • Goede, snelle, zorgeloze hosting 99,9% uptime garantie en altijd incl. SSL. (slotje in de browser).
  • Snelle laadtijden en optimalisatie.
  • Gebruik van professionele plugins.
  • Zeer veel kennis van de techniek, actieve monitoring op gebied van veiligheid. (Is er een gevaar gedetecteerd in de wereld; dan wordt het op jouw website direct opgelost).
  • Service, service en…. Service.
  • Wekelijks onderhoud van de website en plugins met handmatige nacontrole.
  • Stockfoto’s, mogelijkheden voor fotografie, video en nabewerking van eigen foto’s / video.
  • Gesprekspartner bij keuzes die je wilt maken. (Ik ken jouw bedrijf en markt wanneer ik je website gemaakt heb. Het gaat niet enkel om de website, het gaat om jou en jouw markt.)
  • Conversie en resultaatgericht zodat je ook daadwerkelijk klanten gaat krijgen.
  • Eén en dezelfde partij als je wilt gaan uitbreiden, bijvoorbeeld met online adverteren met bijbehorende landingspagina’s.
  • Monitoring van website resultaten en data analyse. Hoe presteert de website en waar zijn verbeteringen te behalen. Mogelijkheid tot uitgebreide managementrapportages met conclusies en aanbevelingen.
  • Aangemeld bij Google & inclusief implementatie van Google Analytics & Search Console
  • Kleine wijzigingen zijn gewoon service. Grote wijzingen zijn makkelijk te realiseren door modulaire bouw.
  • Back-ups; gaat er iets mis? Dan zijn er back-ups voorhanden op meerdere locaties en is de site binnen 10 minuten weer gewoon online.
  • Eerlijk advies.

Niet:
Klant: “Ik denk dat ik dit wil.”
Antwoord: “Ok als jij dat wil gaan we dat maken, kosten zijn € 300,-“

Wel:
Klant: “Ik denk dat ik dit wil.”
Antwoord: “Ok dat kan zeker, heb je er wel over nagedacht dat deze keuze ‘dit en dit’ tot gevolg kan hebben en dat het daarom misschien slimmer is om het ‘zo en zo’ te doen? Dan zou het zelfs nog goedkoper kunnen?

Wat kost een zakelijke website gemiddeld?

Omdat de website naar jouw behoeftes en doelen gemaakt wordt, is er niet echt een gemiddelde. Althans, niet een waar je iets aan hebt. Als ik nu €5.000,- opnoem kan jouw website €2.500,- zijn of €9.000,-. Ieder project is uniek met bijbehorende functionaliteiten. 

Heb je er bijvoorbeeld een webshop bij? En is dat een standaard shop of volledig op maat? Wie schrijft de teksten? Hoe ver wil je gaan met SEO? Wil je dat de webshop volledig gevuld wordt opgeleverd met teksten, foto’s en specificaties?

Na een vrijblijvend intakegesprek van om en nabij een uur heb ik een helder beeld van wat je graag wil hebben, wilt bereiken en daarvoor nodig hebt. Vanuit dat gesprek krijg je een helder voorstel waarin alles duidelijk wordt. Over het algemeen ben je een stuk voordeliger uit omdat je niet hoeft mee te betalen aan andere kosten.

Ook na oplevering zijn je kosten een stuk lager omdat deze in 90% van de gevallen eenvoudig door te voeren zijn. De doorlooptijd ligt tussen de 3 en 6 weken. En dan heb je een website die niet alleen op maat is, maar ook echt wat voor je bedrijf gaat doen.

Samengevat; een professionele maatwerk website met zowel de basis SEO goed geïmplementeerd door een SEO specialist, bedrijfskundig & marketing advies, online marketing advies door een online specialist, custom ontwerp, fotobewerking en gemaakt zodat je ook echt leads en websitebezoek gaat krijgen kost bij Marketing Spectrum tussen de €2.500,- en €9.000,-.

Hosting van zakelijke website

Premium hosting. Je deelt je website niet met anderen en je krijgt gereserveerde rekenkracht. Net als je eigen computer heb je dus rekenkracht speciaal voor jouw website. Qua prijzen is het niet veel duurder. Dat komt omdat we de hosting niet als een inkomstenbron zien maar als een noodzaak voor een goede, snelle website. Je hebt daarbij een onbeperkt aantal mailadressen en kunt zelfs meerdere websites op hetzelfde pakket hosten. (Dus 1x kosten, meerdere websites online).

Hoe moeilijk dit onderwerp ook klinkt; kijk hier goed naar.
De kwaliteit van je hosting bepaalt voor een belangrijk deel of jouw website straks veilig en snel is. En die snelheid is echt superbelangrijk. Mocht je het deel ‘template met custom ontwerp’ gelezen hebben dan kun je dit deel overslaan. Zo niet; richt op een laadtijd tussen de 1 en maximaal 3 seconden. Daarboven ga je klanten en omzet verliezen.

In dit onderzoek van 12 casestudies kwam naar voren dat:

  • 79% van de klanten aangeven niet tevreden te zijn met trage websites en minder snel een herhaalaankoop zullen doen.
  • 64% van de smartphone gebruikers verwacht dat een site binnen 4 seconden laadt.
  • 47% verwacht dat de site in 2 seconde of minder laadt.
  • 1 seconde versnelling tot 7% omzetstijging kan leveren.
  • 1 seconde vertraging tot 11% aan websitebezoek kan schelen.

Wie heb je nodig voor een zakelijke website?

En uiteraard in de toekomst als de site eenmaal online is, dan begint het namelijk pas. Onderstaande specialismen vind je bij Marketing Spectrum terug.

  • Een marketeer.
  • Een online marketeer.
  • Een website developer.
  • Een webdesigner / grafisch ontwerper.
  • Een SEO specialist.
  • Een tekstschrijver.
  • Een technisch medewerker.
  • Een advertising specialist, zodat je niet met meerdere bedrijven hoeft te schakelen.
  • Een data analist.
  • Een bedrijfskundige.
  • Een accountmanager die weet te schakelen tussen jou en dit team.

Website voor leverancier / groothandel / producent.

(Prijscategorie €2.000,- tot €200.000,- + )

Een professionele website voor een organisatie kan letterlijk alle kanten op. Van een simpele productpagina tot honderden pagina’s met producten, afgeschermde webshops, account management, jaarcijfers, dealernetwerken en koppelingen met CRM en voorraadsystemen. Dit type website gaat dan ook altijd vooraf met een gesprek waarbij de functionaliteiten en wensen besproken worden. 

Als leverancier of producent wil je zowel consumenten als bedrijfseigenaren informeren over de producten die bv. in winkels gekocht kunnen worden. Afhankelijk van het type product en de prijs van het product willen je (eind)klanten mogelijk meer weten over de productie, of je bedrijf wel groen genoeg is of ze vragen zich af wat de merkwaarden van je bedrijf zijn.

Ondanks dat je denkt dat het om je producten gaat kan jouw merk een belangrijk uitgangspunt zijn.

Belangrijk is om goed na te denken wie je doelgroep is en wat deze wil zien. Afnemers willen mogelijk hele andere informatie dan de eindklant. Je ziet hier hierbij regelmatig de inzet van product specifieke ‘satelliet websites’.

Wat is een satelliet website?

Satelliet websites zijn kleinere websites op een andere URL dan het hoofddomein. Satelliet websites hebben een specifiek doel en richt je op een bepaalde doelgroep. Soms worden ze ook gebruikt om op een bepaald keyword te scoren en linken ze vanuit de website meerdere malen door naar de hoofdwebsite.

Voorbeelden van satteliet websites:

Denk bv. eens aan Aquafresh tandpasta. Zelfs als je al 10 jaar deze tandpasta gebruikt, schat ik de kans groot in dat je geen idee hebt wie de fabrikant is. Aquafresh is een handelsmerk van GSK, GlaxoSmithKline BV. Hetzelfde bedrijf waarvan we Parodontax, Sensodyne, nicotinell of Voltarol van kennen. Ze maken voor bijna iedere handelsnaam een eigen website en dat dan ook nog per land. Ik zal je de productline-up besparen maar we spreken bij GSK over duizenden satelliet websites.

GSK is een farmaceutisch gigant. Een medicijn-, en vaccinfabrikant met een beurswaarde van 78,17 miljard. De geldstroom van de consumentenproducten loopt via het afnemers en dealernetwerk. Dat zijn de partijen aan wie de factuur gestuurd wordt. Maar als de consument de producten niet koopt, gaat de geldstroom ook snel weer dicht.

Het hoofddoel is bij de moederwebsite van GSK het bedrijf zelf, de producten en ondersteuning van producten. Een goed product heeft een goed bedrijf achter zich en waar nodig goede ondersteuning. Dat is wat je over wilt brengen. Maar de Aquafresh website zelf is volledig gericht op de consument.

Inhoud van een fabrikant website

Mogelijke invulling van jouw website zijn daarmee productondersteuning zoals bijvoorbeeld downloaden van software updates, technische werktekeningen, certificeringen, documentatie van producttesten of bijvoorbeeld POS materialen welke door dealers besteld / gedownload kunnen worden. Merkwaarden, informatie voor investeringen, nieuws over onderzoek en zo nog 30 andere dingen.

Het is geheel afhankelijk van wat je wil bereiken met de site. Een leuk voorbeeld is Alfamarina. Niet heel spectaculair. De prijs van deze site schat ik op €1.500,- tot €2.000,-. Als je de losse pagina’s ziet zijn ze eigenlijk allemaal hetzelfde, met een ander stukje tekst erboven. Maar ze verkopen wel jachten van 7 tot 15 miljoen.

Kijken we naar een website zoals philips.nl dan hebben we het over uitleg aan consumenten over consumentenproducten tot en met jaarcijfers voor aandeelhouders. Ook hier zien we weer satelliet websites zoals het populaire Philips Hue systeem.

Prijs van een website voor leverancier, producent, groothandel

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen kan dit type website voor slechts enkele producten gemaakt zijn of voor honderden producten die allemaal up-to-date moeten blijven qua informatie. Een prijs vooraf dan ook niet in te schatten.

Ben jij leverancier, groothandel of fabrikant en wil je weten aan welke prijs jij moet denken? Vertel me dan wat jouw wensen zijn. Ik zet graag samen iets neer waarmee je jouw bedrijf, klanten en omzet gaat ondersteunen.

Grote hoog-technische website laten maken

(Prijscategorie €60.000,- tot €1.000.000,- + )

Dit is meer voor de leukigheid. Ik verwacht niet dat er ook maar iemand van dit soort partijen op zoek is naar prijzen. Als je denkt aan websites zoals van landelijke overheden, ziekenhuizen of multinationals dan komen we in de hoge prijscategorieën. We hebben het over zeer complexe websites waar veel werk in zit en aan vooraf is gegaan. Bij de echt grote projecten zoals bij een ziekenhuis wordt met complete teams van marketeers en specialisten onderzoek gedaan. De website zelf moet voldoen aan de hoogste veiligheidsstandaarden en website en servers moeten pieken van 100.000 bezoeken per dag aankunnen verspreid over 100’en pagina’s die door teams van tekstschrijvers en medisch specialisten worden gevuld met gecontroleerde content die ervoor moet zorgen dat de klant of patiënt van betrouwbare informatie wordt voorzien en tegelijk de site goed vindbaar is in de zoekmachines. 

Het mooie is dat het bij dit soort websites niet meer om de website zelf draait. De website is hier een bedrijfsmiddel pur sang geworden. Het draait om de bezoeker en de gewenste beleving.

 

Checklist website laten maken

Met deze uiteenzetting heb ik je laten zien wat je per type website ongeveer kwijt bent of investeert. Als laatste geef ik je graag een checklist die je met je webbouwer of online specialist door kunt lopen. Zo stel je in ieder geval de juiste vragen.

 

Waarop letten:

  • Een SSL certificaat is echt een must voor je website. Let erop dat deze erbij geleverd wordt (het slotje in de browser).
  • Responsive is tevens een must. Laat niets maken dat niet responsive is, dat wil zeggen dat de site zich aanpast aan het apparaat van de bezoeker.
  • Controleer de website nauwkeurig op foutjes op verschillende apparaten. Ik verbaas me nog steeds hoeveel websites die net opgeleverd zijn fouten hebben zoals bijvoorbeeld telefoonknoppen die niet werken, overlappende menu items of waarbij de maillink verkeerd is ingesteld.
  • Lees de voorwaarden goed!


Vragen om te stellen:

  • Wat kun je me vertellen over de snelheid van de website?
  • Wat beloof je me als laadtijd? (gebruik bv. GTmetrix / pingdom hiervoor).
  • Wordt er een goede cache oplossing ingezet?
  • Worden er back-ups gemaakt? Hoe vaak en waar?
  • Als de site offline gaat, hoe snel ben ik dan weer online?
  • Hoe is de veiligheid van de website geregeld?
  • Hoe is de privacy geregeld?
  • Hoe zit het met de cookies? Regel je ook een cookiebar? (Jij bent aansprakelijk voor jouw website).
  • Hoeveel e-mail adressen en opslag krijg ik?
  • Worden foto’s bewerkt in bv. photoshop of worden ze er zo ingezet?
  • Wat kosten wijzigingen achteraf?
  • Wordt alle metadata geschreven? (Pagina’s / afbeeldingen / SERP snippets)
  • Is er integratie van Schema?
  • Hoe bekwaam ben je met SEO?
  • Wordt er een zoekwoord onderzoek of concurrentie onderzoek gedaan.
  • Hoeveel wijzigingsrondes zijn er als je niet tevreden bent.
  • Hoe wordt de webshop aangeleverd? Moet je deze zelf vullen of wordt dit gedaan?
  • Meld je de site ook aan bij Search Console en implementeer je een analyse tool?
  • Is er een pagina limiet?
  • Kan ik tijdens het project wijzigingen aanbrengen?
  • Hoe ga je de website onderhouden als deze online is?

Alvast heel erg veel succes en vooral ook plezier met je nieuwe website en website traject!

Benieuwd wat de prijs voor jouw website zou zijn?

Vraag dan vrijblijvend wat ik voor je kan betekenen.



Vragen of feedback?

Heb je vragen of feedback over deze blog? Hou je vooral niet in! 
Ik schrijf deze blog terwijl ik aan jou denk, hoe breng ik jou zoveel mogelijk waarde.

Voel je dus vrij om me je vragen te stellen of je feedback te geven!

Over de auteur

Hi, ik ben Michaël,

Voordat ik Marketing Spectrum oprichtte werkte ik ruim 10 jaar als online marketing specialist voor grotere organisaties.

Ik zag hoe bedrijven voor kleine wijzigingen veel geld moesten betalen en hoe je met verschillende projectmanagers moest schakelen. Websitebureaus hadden weinig kennis van marketing en marketingbureaus weinig van websitebouw. Dat moest beter kunnen!

Hoe mooi het bedrijf zich ook presenteert, uiteindelijk draait het om de mensen die met jou aan jouw website of project werken.

In mijn vrije tijd vond ik het vanaf jongs af aan al heerlijk om te werken met ontwerpprogramma’s en vond ik de achterliggende techniek van websites interessant. Samen met een marketing management opleiding, een eigen weg en gemak om verbanden te leggen heeft me dat een combinatie aan vaardigheden gegeven die je niet vaak samen ziet. En zo is me ooit geleerd; als jij iets kunt dat weinig anderen kunnen en gedreven bent om dat voor je klanten ook nog echt goed te doen, dan heb je iets in handen waarmee je je klanten echt kunt helpen.

Ik ben trots op mijn eerlijke, authentieke en transparante communicatie naar jou als ondernemer. Zonder dubbele agenda de markt op. Klikt het? Dan ga ik vol voor jouw resultaat.

5 sterren, voor minder doe ik het niet.

Michael Maximus - Eigenaar Marketing Spectrum