Laptop with Marketing spectrum website

Met dit artikel ga ik je helpen om een goed antwoord te krijgen op de vraag; “wat kost een website?”

We behandelen een aantal verschillende soorten websites dat je kunt laten maken en welk bedrag daarvoor redelijk is.

Website laten maken kosten

“Website laten maken kosten” is één van de meest gezochte vragen in de zoekopdrachten van ondernemers. Een logische vraag wanneer je van plan bent om een nieuwe website te laten maken. Je wil weten wat het je ongeveer gaat kosten. Voor een ondernemer die niet dagelijks met websites bezig is zullen de antwoorden alleen weinig uitkomst bieden.

Grote prijsverschillen kosten website laten maken

De Google resultaten en advertenties lopen uiteen van ‘Website voor maar €395,-‘ tot ‘Professionele website laten maken’ zonder dat prijzen genoemd worden.
De reden hiervoor is dat een ‘website laten maken’ eigenlijk een te brede zoekopdracht is. Denk ter vergelijk maar eens aan de vraag ‘wat kost een auto’ en het antwoord daarop.

Afhankelijk van je wensen kost de website je 500 euro, 5.000 euro of twee ton. Wat voor site je laat maken en dus wat je gaat investeren hangt af van wat je wilt bereiken en wat je nodig hebt voor je bedrijf. Van ontwerp tot hosting en van gebruikte software tot de functie van de website en gewenste impact op je bedrijf.

Om de vraag ‘wat kost een website?’ te beantwoorden moeten we eerst weten waar je naar op zoek bent. Wat zijn je ideeën? Hoe ziet je markt eruit? Wat zijn je wensen, het bedrijfstype en wat wil je met de website bereiken?

Met dit artikel ga ik je helpen om toch een goed antwoord te krijgen. We behandelen een aantal verschillende soorten websites dat je kunt laten maken en welk bedrag daarvoor redelijk is. Je kunt rechtstreeks naar jouw type website of natuurlijk over alle types meelezen.

In dit artikel:

Google SERP - Goedkope website laten maken on laptop

Website voor weinig geld

(Prijscategorie €200,- tot €750,-)

Ik wil het niet “goedkope website” noemen, want eigenlijk is het helemaal geen goede koop. Dus we gaan uit van goedkoop met de betekenis; voor weinig geld.

Wie een site voor weinig geld laat maken is op zoek naar iemand die een website kan maken. Dat klinkt een beetje als ‘ja duhh.., maar dat kan ik uitleggen. Kies je hiervoor dan ligt jouw focus op “het hebben van een website”. Niet op vindbaarheid, het krijgen van klanten, kwaliteit van de bouw van de site, marketing, snelheid van de website of dat een online marketeer je van advies voorziet. Dus gewoon, snel een leuke website online waarop staat wie je bent en waar ze jou voor kunnen bellen of mailen.

Je zoekt dus iemand die weet hoe je een website in elkaar moet klikken. En daar is genoeg aanbod van te vinden online. Voor een paar honderd euro kun je een website laten maken waar te vinden is wat je doet, wat je contactgegevens zijn en die er ook nog een beetje leuk uitziet. Voor 250 tot 400 euro extra wordt een standaard webshop ingericht die je zelf kunt vullen met je producten. Eigenlijk iedere website is tegenwoordig wel responsive. Vraag er wel even naar, maar als zelfs dat niet gedekt is kun je beter even verder kijken.

Deze websites worden in 99% van de gevallen gemaakt met een vooraf gebouwd template door iemand anders. De bouwer start dan met een website die eigenlijk al klaar is en vult deze met de teksten en foto’s die jij aanlevert. Je bent online met een website en als mensen jouw bedrijf zoeken kun je ze ontvangen. Het doel is dus de website zelf, niet de resultaten die je ermee boekt.

Hoe werkt een websitebureau voor goedkope websites?

Het bureau vraagt jou om teksten en foto’s aan te leveren en vult hiermee de vooraf gemaakte website. Het bureau dat de site voor je gaat maken regelt meestal een zogeheten ‘reseller hosting’ waar jouw website komt te staan. Hierbij deel je een stukje server met andere websites. Voor kleine websites is dit meestal geen probleem. Maar je site kan trager worden als een andere site in hetzelfde pakket zwaar is of meer bezoekers krijgt. 

Reseller hosting is het verdienmodel van jouw bureau, niet de website. Stel dat het bureau 2 tot 4 dagen voor je bezig is en je betaalt €500,- dan is het uurtarief maar ( €500,- / 32 uur = €15,60 ). Met het uurtarief tot wel € 130,- per uur voor een goede online marketeer begrijp je dat dit niet mogelijk is. Een website bouwer verdient vaak wel wat minder. Zo’n €30 tot €50,- per uur. Maar het verdienmodel zit hierbij juist in de goedkope hosting.

Hoe werkt 'reseller hosting'?

Het bureau huurt een stukje server voor zo’n 50 euro per jaar en mag daar 5 websites op zetten. Vervolgens vraagt hij jou en 4 andere klanten b.v. €10,- per maand voor datzelfde stukje server.

Zo kunnen ze per 5 klanten (1 pakket) €600,- per jaar aan inkomsten genereren. Door goedkope sites te maken en zoveel mogelijk klanten te krijgen kan dit een hele leuke inkomstenbron genereren. Bij 100 klanten ontvangt het bureau €12.000,- per jaar waar €1.000,- aan kosten tegenover staat. 

Nadeel voor jou is dat hosting simpelweg minder goed is en afhankelijk van de andere websites. Ook kun je je voorstellen dat een klein bureau met 100 tot wel 500 klanten niet zo zorgvuldig met jouw website om kan gaan als een servicegericht bureau. Denk hierbij bv. aan onderhoud en service. Nou maakt dit vaak ook niet uit voor dit soort sites. Die paar pagina’s veranderen niet vaak en de wensen van de klanten liggen ook meestal niet zo hoog. 

Je doel is bereikt; jij hebt een website en je hebt er weinig voor betaald.
Dit kan dus gewoon een prima oplossing zijn.

Waarom kiezen voor een goedkope website:

Je kiest hiervoor als jouw doel is om klanten te informeren over jouw bedrijf en diensten. Het moet er vooral leuk uitzien en jouw boodschap overbrengen aan de bezoeker. Met een kleine bijbetaling kan er zelfs een boekingssysteem o.i.d. in verwerkt worden. Met een beetje geluk weet jouw website maker iets van SEO en maakt hij/zij daar niet teveel fouten.

Let er wel goed op dat jouw sitebouwer veilige software en plugins gebruikt. In het WordPress ecosysteem zijn ook veel onveilige plugins te krijgen die niet meer worden bijgehouden. Dit verhoogd het risico op hacks, gegevensdiefstal en mocht je later willen groeien moet het mogelijk geheel opnieuw worden gebouwd.

Belangrijk om te weten bij goedkope websites.

Ik zie vaak dat de websites qua SEO erg slecht zijn gemaakt. Wil je in de toekomst dus SEO gaan inzetten dan kunnen de kosten best fors oplopen. Met een beetje pech (helaas best vaak) moet alles overnieuw. En je begint dan dus pas met het opbouwen van je rankings nadat deze wijzigingen zijn doorgevoerd. Houdt daar rekening mee.

Voor wie is dit type website?

Dit soort websites wordt vaak gebruikt door kleine lokale en/of beginnende ondernemers.

Je wil gewoon een website. Dat er geen aanvragen via de site komen maakt je niet echt uit. Als mensen jouw bedrijf zoeken ben je aanwezig en kunnen ze zien wat je zoal doet. En daar gaat het vaak ook om.

Voordelen van een goedkope website:

  • Snel klaar.
  • Goedkoop in aanschaf.
  • Kan er voor bezoekers prima uitzien.

Nadelen van een goedkope website:

  • Standaard ontwerp.
  • Houdt rekening met (veel) eigen werk.
  • Kwaliteit is afhankelijk van het template.
  • Resultaat is niet het doel.
  • Duurbetaalde hosting.
  • Verwacht niet dat je website veel bezoek via google krijgt.
  • Deze website moet je zien als kosten, niet als investering.

De maker van je website is een websitebouwer. Verwacht niet dat ze je kunnen adviseren in je bedrijfskeuzes, marktbenadering of uitgebreid SEO advies geven. Zoals gezegd; het verdienmodel is gebaseerd op massa. Veel klanten, simpele sites en korte doorlooptijden.

Als je dus niet verwacht dat je er ook echt klanten mee gaat krijgen dan kun je voor weinig dus prima een leuke website laten maken. En dat is voor een grote doelgroep helemaal prima.

Template website met aangepast ontwerp

(Prijscategorie €750,- tot €2.000,-)

Net als bij het type ‘snel en niet duur’ wordt bij dit type websites gebruik gemaakt van een template. Je krijgt om en nabij hetzelfde als de website voor weinig geld, maar dan wel wat meer aangepast.

Kijken we naar een website rond de € 2.000,- en bekijken we het uurtarief van een gemiddelde websitebouwer dan komen we uit rond de 40 a 50 uur in tijd. Het opzetten en inrichten met zelf aangedragen content ligt rond de 2 dagen. Er blijven dus grofweg 3 dagen over om zaken aan te passen. In de meeste gevallen heb je nog steeds te maken met een website bouwer.

Verwacht ook hier geen uitgebreide SEO kennis, marktonderzoek, bedrijfskundig advies of zaken als conversie optimalisatie. Wel mag je voor deze prijs een feilloos werkende website verwachten. Dat wil zeggen dat de hele website goed gestyled is en alles goed werkt op zowel desktop, tablet als mobiel. Ook mag je verwachten dat de snelheid, hosting en techniek beter geregeld zijn. Zit er een webshop bij dan wordt deze vaak ‘klaargezet’ zodat je deze zelf kunt vullen.

De websitebouwer kan in deze prijscategorie rekening houden met uitgebreidere wensen en/of functionaliteiten. Websites krijgen wel nog vaak een limiet aan pagina’s of wijzigingen.

Jouw sitebouwer vraagt een hogere prijs wegens meerwerk, maar zoals eerder gezegd gaat het hierbij in de kern om het maken van een leuke website.

Voordelen van een website met aangepast ontwerp:

  • Uiterlijk meer naar wens.
  • Hoort er prima uit te zien en alles moet goed en snel werken.
  • Professionelere uitstraling doordat de website voor jou gemaakt is.

Nadelen van een website met aangepast ontwerp:

  • Website wordt gemaakt met kennis van site development, niet van marketing, strategie en/of bedrijfskunde.
  • Kwaliteit is sterk afhankelijk van het template en sitebouwer.
  • Het doel is een goede website, niet specifiek het resultaat.

Ook hier werk je meestal samen met een websitebouwer, die overigens serieus verstand kan hebben van de technische kant. Verwacht hierbij alleen niet dat ze standaard actief meedenken in je bedrijf, de marketing, bedrijfskeuzes of échte kennis van SEO bezitten. Je ziet op dit soort sites vaak SEO fouten terug waardoor een website niet het aantal bezoekers trekt dat de site aan zou kunnen trekken. 

Dat gezegd hebbende mag je wel verwachten dat de site goed gemaakt is. Ook hier geldt, net als bij de goedkoopste websites; wil je later met SEO aan de slag dan bestaat de kans er zaken overnieuw moeten. Je begint dan dus pas met het verbeteren van je posities in de zoekmachines nadat deze wijzigingen zijn doorgevoerd. Houdt daar rekening mee.

Heb jij dit type website?

Scan ‘m dan eens met een sitechecker als GTMetrix, Pingdom of Google pagespeed insights. Je wil hierbij in de hoge 90% score zitten. Deze scores zijn niet heilig, want het gaat ook om de daadwerkelijke laadtijden die jouw bezoekers ervaren. Test dat eens met een incognito scherm zodat de cache van je apparaat het beeld niet beïnvloed.

Paginagroottes wil je zo laag mogelijk houden ook als je video gebruikt. Richt op een laadtijd tussen de 1 en maximaal 3 seconden. Daarboven ga je klanten verliezen. Hubspot deed eerder een onderzoek hoeveel klanten je website verlaten als de laadtijd te lang is. En hoeveel verkopen dit scheelt.

Zit je daar niet? Ik kijk graag een keer met je mee of je site goed gebouwd is.

marketing spectrum website page speed score 2021 in GT metrix - 100% score
Website score van deze website: Marketingspectrum.nl

In het bovengenoemde onderzoek van hubspot vind je 12 casestudies (zie de infographic). Hieruit kwam naar voor dat:

  • 79% van de klanten aangeven niet tevreden te zijn met trage websites en minder snel een herhaalaankoop zullen doen.
  • 64% van de smartphone gebruikers verwacht dat een site binnen 4 seconden laadt.
  • 47% verwacht dat de site in 2 seconde of minder laadt.
  • 1 seconde versnelling tot 7% omzetstijging kan opleveren.
  • 1 seconde vertraging tot 11% aan websitebezoek kan schelen.
Man standing behind chessboard next to marketing spectrum website agency online marketing agency logo

Bedrijfswebsite / Zakelijke website laten maken

(Prijscategorie €3.500,- tot €15.000,-)

Kies je voor een professionele website of webshop dan verdien je een website die vanaf de basis goed is opgebouwd. Feilloos werkt én waarbij de maker(s) en gesprekspartners verstand hebben van zowel websitebouw, SEO, online marketing en bedrijfskunde. Je wil een partner die jou kan helpen om je ideeën en bedrijf om te zetten naar een succesvolle website. Dit type websites is waar Marketing Spectrum in gespecialiseerd is.

Zoals je aan de ruime prijsklasse kunt zien zijn er nogal wat keuzemogelijkheden wanneer je een professionele website voor je bedrijf wilt laten maken. Maar er zijn ook flinke prijsverschillen tussen de bedrijven.

Vaak krijg je in deze range te maken met meerdere specialismen die zich met de website bezig houden. Hogere kwaliteit hosting en je mag veel meer gaan verwachten van de partij waar je zaken mee gaat doen. Ik zie in onze markt tegelijk ook veel uitschieters die het verschil in resultaat niet verantwoorden.

Zo liggen de uurtarieven tussen de €60,- tot wel €150,- per uur voor online marketing specialisten. Vooral bij de grotere bureaus waar het bureau ook winst moet maken op de medewerkers zijn de tarieven best hoog. Een goede online marketeer is zijn geld zeker waard, hij of zij levert jou namelijk ook business op. Wel betaal je mee aan overhead en administratieve kosten en zijn er zaken ‘extra’ die pas later gecommuniceerd worden. 

Omdat dit het werkgebied van Marketing Spectrum is, maak ik een overzicht binnen deze prijscategorie zoals je het bij Marketing Spectrum mag verwachten. Dan heb je direct vergelijkingsmateriaal.

Kosten bij het laten maken van een zakelijke website

Sommige bedrijven vragen forse kosten voor kleine wijzigingen. Simpel contactformuliertje? €300,- tot €800,-. Daarbij schakel je als klant vaak met projectmanagers, die voor jou weer schakelen met de in-house medewerkers. Met al snel zo’n €2.000,- aan projectmanagement kosten.

De websitebureaus in dit segment zijn met hoge regelmaat zeer vakkundig qua design en techniek, maar missen kennis en ervaring in online marketing. Ze maken (zeer) goede websites maar focussen zich daar ook volledig op. Is er een online marketeer in dienst dan mag je verwachten dat de site goed wordt opgebouwd en bezoekers gaat aantrekken. Maar dat is nog steeds op de website zelf gericht. Niet op jouw bedrijf.

Haak je vervolgens een (online) marketingbureau aan, dan is daar weinig kennis aanwezig over het daadwerkelijk bouwen van de websites maar zijn ze juist weer heel goed in alle marketingzaken.
Al met al ben je met hele teams tegelijk aan het schakelen.

Wat mag je verwachten als je een professionele website laat maken?

Dit verschilt van bedrijf tot bedrijf. Om je een goed vergelijk te geven mag je onderstaande o.a. verwachten als je met Marketing Spectrum aan de slag gaat.

  • Een foutloze website.
  • Volledig op maat ontworpen en ontwikkeld voor jouw bedrijf en bedrijfsdoelen.
  • Actief advies in je keuzes en inzicht in jouw bedrijf en klanten.
  • Inclusief schrijven van de teksten.
  • Inclusief optimalisatie van beeldmateriaal.
  • Vertalingen naar Engels en Duits mogelijk.
  • Onderzoek naar jouw bedrijf en jouw markt.
  • Bouw naar wens; zo min mogelijk tijdsinvestering van jouw kant of juist zeer intensieve samenwerking.
  • Online marketing advies & uitvoering.
  • SEO vanaf de basis goed geïmplementeerd, iedere keuze  wordt bewust gemaakt en alles wordt gemaakt volgens SEO richtlijnen.
  • SEO specialist voor continu verhogen van bezoekersaantallen.
  • Goede, snelle, zorgeloze hosting. 99,9% uptime garantie en altijd incl. SSL. (slotje in de browser).
  • Snelle laadtijden en optimalisatie van afbeeldingen.
  • Enkel A-kwaliteit plugins.
  • Veel kennis van de techniek, actieve monitoring op gebied van veiligheid. Is er een gevaar gedetecteerd in de wereld; dan wordt het op jouw website direct opgelost.
  • Service voor, tijdens en na de realisatie.
  • Onderhoud van de website en plugins met visuele nacontrole.
  • Stockfoto’s, mogelijkheden voor fotografie, video en nabewerking van eigen foto’s / video.
  • Marketing advies / sparringpartner bij keuzes die je wilt maken. (Het gaat niet enkel om de website, het gaat om jou, jouw markt en jouw succes.)
  • Conversie en resultaatgericht zodat je ook daadwerkelijk aanvragen krijgt.
  • Eén en dezelfde partij als je online marketing gaat inzetten, denk bv. aan adverteren met bijpassende landingspagina’s.
  • Data analyses van (website)resultaten. Hoe presteert de website en waar zijn verbeteringen te behalen. Mogelijkheid tot uitgebreide managementrapportages met conclusies en aanbevelingen.
  • Aangemeld bij Google & inclusief implementatie van Google Analytics & Search Console
  • Kleine wijzigingen zijn gewoon service. Grote wijzingen zijn makkelijk te realiseren door modulaire bouw.
  • Back-ups; gaat er iets mis? Dan zijn er back-ups voorhanden op meerdere locaties en is de site binnen 10 minuten weer gewoon online.
  • Eerlijke adviezen, geen verhaaltjes om je naar je mond te praten. Is jouw idee goed dan worden we enthousiast, denk we dat het idee niet goed is – dan vertellen we je dat. Ook als het ervoor zorgt dat je daardoor geen geld uitgeeft. Jouw resultaat telt, niet je portemonnee.

Niet:
Klant: “Ik denk dat ik dit wil.”
Antwoord: “Oh goed idee, kan ik voor je maken de kosten zijn €500,-“

Wel:
Klant: “Ik denk dat ik dit wil.”
Antwoord: “Leuk idee. Dat kan zeker, heb je er wel over nagedacht dat deze keuze ‘dit en dit’ tot gevolg kan hebben en dat het daarom misschien slimmer is om het ‘zo en zo’ te doen? Dan zou het zelfs nog goedkoper kunnen?

Best practices

Wikipedia: Een best practice is een techniek, werkmethode of activiteit die zich als effectiever heeft bewezen dan enige andere techniek, methode. De gedachte is dat met de juiste werkmethode een project uitgevoerd kan worden met minder problemen, minder onvoorziene complicaties en betere eindresultaten. Het is dus voor organisaties belangrijk de “best practices” binnen hun branche te kennen en de eigen manier van werken hiermee te kunnen vergelijken.

Wat jij als klant niet ziet, is hoe de site gebouwd is. Ieder onderdeel van jouw site kan op verschillende manieren gebouwd worden. Van “snel voor de bouwer”, tot moeilijk met met een goede output van de code. Die output van de code is enorm belangrijk. Zeker nu Core Web Vitals, simpel gezegd, de snelheid van een aantal factoren van jouw website, een ranking factor zijn geworden.

Wij spenderen enorm veel tijd aan het leren, bijhouden en naleven van deze best practices. Letterlijk een dagtaak. Maar altijd met resultaat. Wij willen dat jij het beste krijgt dat we kunnen bieden, omdat wij geloven dat dat de sleutel is tot succesvol zaken doen.

 

Nazorg

Na de bouw van de site blijf je klant bij Marketing Spectrum. Via een onderhoudscontract krijg je vruchtgebruik van de betaalde A-kwaliteit plugins én wordt jouw website tiptop onderhouden. Komt er een veiligheidsrisico aan het licht, dan wordt deze in 99% van de gevallen binnen 4u op jouw site gedicht. Gaat er iets niet goed op de site dan wordt dat voor je opgelost. Jij kunt je focussen op de aanvragen die je uit je site krijgt – want wij zorgen dat de rest geregeld is.

Heb je vragen dan kun je (ook buiten kantooruren) bellen, mailen of whatsappen en je krijgt altijd een inhoudelijke, behulpzame reactie. 


Persoonlijke aanpak

Jouw resultaten en de relatie met jou als klant staan bij ons voorop. En daar gaan we echt vol voor. Verwacht dus een hoogstpersoonlijke, zakelijk aanpak zowel voor als nadat jouw site live is. 


Compleet pakket

Wij vinden het belangrijk om dit complete pakket te bieden. Service & kwaliteit zijn onze selling points. Ga gerust eens bij andere partijen na of ze je alle punten van ons aanbod kunnen leveren.

Wat kost een zakelijke website gemiddeld?

Omdat de website naar jouw behoeftes en doelen gemaakt wordt, is er niet echt een gemiddelde. Althans, niet een waar je iets aan hebt. Als ik nu €5.000,- opnoem kan jouw website €3.500,- zijn of €9.000,-. Ieder project is uniek en op maat. 

Wij werken daarom met een vrijblijvend intakegesprek. Dit gesprek duurt zo lang als het nodig is. Soms maar een half uur en soms wel anderhalf uur. Belangrijkst is dat ik een helder beeld  krijg van wat je graag wil, wat je doelen zijn, het bedrijf zelf en wat er nodig is om jouw doelen te gaan bereiken.

Dit gesprek werk ik uit en ik reken voor je uit welke kosten daar tegenover staan. Je krijgt vervolgens een helder voorstel (uitgebreide offerte) waarin alles duidelijk is uitgelegd. Of je na dit voorstel verder wil met Marketing Spectrum is geheel aan jou. We gaan je niet pushen, achtervolgen of nabellen om de ‘verkoop te scoren’. Jij wil met ons werken, of niet. Zo simpel hebben we het graag.

De doorlooptijd ligt tussen de 3 en 6 weken. En dan heb je een website die niet alleen op maat is en goed gebouwd. Maar die jou ook echt geld gaat opleveren. Een business asset dus.

Gemaakt met alle bovengenoemde punten. Jij verdient de investering weer terug en als je verder groeit kun je bij één en dezelfde partner aankloppen om jou te helpen met de verdere online groei.

Samengevat:
Een op maat gemaakte website zoals je ze kunt zien in ons portfolio met zowel de SEO goed geïmplementeerd door een SEO specialist, bedrijfskundig & marketing advies, copywriting, marketing advies door een online specialist, maatwerk ontwerp, fotobewerking en gemaakt zodat je ook echt leads en websitebezoek gaat krijgen kost bij Marketing Spectrum gemiddeld €6.500,-.

Hosting van zakelijke website

Jij wil voor jouw website ‘premium hosting’. Je deelt daarbij je website niet met anderen en je krijgt gereserveerde rekenkracht. Net als je eigen computer heb je dus rekenkracht speciaal voor jouw website. Qua prijzen is het niet veel duurder. Dat komt omdat we de hosting niet als een inkomstenbron zien maar als een noodzaak voor een goede, snelle website. Je hebt daarbij een onbeperkt aantal mailadressen, controle over de server en kunt vanaf de medium pakketten zelfs meerdere websites op hetzelfde pakket hosten. (Dus 1x kosten, meerdere websites online).

Hoe moeilijk dit onderwerp ook klinkt; kijk hier goed naar.
De kwaliteit van je hosting bepaalt voor een belangrijk deel of jouw website straks veilig en snel is. En dat is echt belangrijk. Mocht je het deel ‘template met custom ontwerp’ gelezen hebben dan kun je dit deel overslaan. Zo niet; richt op een laadtijd tussen de 1 en maximaal 3 seconden. Daarboven ga je klanten en omzet verliezen.

In dit onderzoek van 12 casestudies kwam naar voren dat:

  • 79% van de klanten aangeven niet tevreden te zijn met trage websites en minder snel een herhaalaankoop zullen doen.
  • 64% van de smartphone gebruikers verwacht dat een site binnen 4 seconden laadt.
  • 47% verwacht dat de site in 2 seconde of minder laadt.
  • 1 seconde versnelling tot 7% omzetstijging kan leveren.
  • 1 seconde vertraging tot 11% aan websitebezoek kan schelen.

Wie heb je verder nodig voor een zakelijke website?

Als de site eenmaal online is, dan begint het grote spel pas. De “zet het online en de klanten komen vanzelf” tijd ligt ver achter ons. Je hebt nu als het ware een mooi bedrijfspand met verkopers (de website) en je staat op verschillende plaatsen in de gouden gids (SEO). Maar je staat niet ineens op pagina 1. Daarbij gaat online marketing veel verder. Te ver voor deze blog, maar je leest er alles over in de blog; “online marketing voor ondernemers“.

Wie niet roept op de markt en geen uithangborden buiten hangt krijgt alleen de klanten die langskomen of specifiek naar je zoeken. Net als jouw concurrenten dat al doen, moet je nu de markt op en roepen waarom mensen bij jou moeten komen kijken. Je hebt daarbij mensen met kennis nodig:

  • Een marketeer
  • Een online marketeer
  • Een website developer
  • Een webdesigner / grafisch ontwerper
  • Een SEO specialist
  • Een tekstschrijver
  • Een technisch medewerker
  • Een advertising specialist (SEA)
  • Een data analist.
  • Een bedrijfskundige.
  • Een accountmanager die weet te schakelen tussen jou en dit team.

Daar vind je de kracht van Marketing Spectrum. Alles onder één dak, gedreven om jouw bedrijf te laten groeien. Het spreekt voor zich dat we graag het gesprek aangaan als dit is waar jij ook naar op zoek bent. Zo weten we of onze bedrijven met elkaar matchen en of we elkaar vooruit kunnen helpen.

Website voor leverancier / groothandel / producent.

(Prijscategorie €2.000,- tot €200.000,- + )

Een professionele website voor een organisatie kan letterlijk alle kanten op. Van een simpele productpagina tot honderden pagina’s met producten, afgeschermde webshops, account management, jaarcijfers, dealernetwerken en koppelingen met CRM en voorraadsystemen. Dit type website gaat dan ook altijd vooraf met een gesprek waarbij de functionaliteiten en wensen besproken worden. 

Als leverancier of producent wil je zowel consumenten als bedrijfseigenaren informeren over de producten die bv. in winkels gekocht kunnen worden. Afhankelijk van het type product en de prijs van het product willen je (eind)klanten mogelijk meer weten over de productie, of je bedrijf wel groen genoeg is of ze vragen zich af wat de merkwaarden van je bedrijf zijn.

Ondanks dat je denkt dat het om je producten gaat kan jouw merk een belangrijk uitgangspunt zijn.

Belangrijk is om goed na te denken wie je doelgroep is en wat deze wil zien. Afnemers willen mogelijk hele andere informatie dan de eindklant. Je ziet hier hierbij regelmatig de inzet van product specifieke ‘satelliet websites’.

Wat is een satelliet website?

Satelliet websites zijn kleinere websites op een andere URL dan het hoofddomein. Satelliet websites hebben een specifiek doel en richt je op een bepaalde doelgroep. Soms worden ze ook gebruikt om op een bepaald keyword te scoren en linken ze vanuit de website meerdere malen door naar de hoofdwebsite.

Voorbeelden van satteliet websites:

Denk bv. eens aan Aquafresh tandpasta. Zelfs als je al 10 jaar deze tandpasta gebruikt, schat ik de kans groot in dat je geen idee hebt wie de fabrikant is. Aquafresh is een handelsmerk van GSK, GlaxoSmithKline BV. Hetzelfde bedrijf waarvan we Parodontax, Sensodyne, nicotinell of Voltarol van kennen. Ze maken voor bijna iedere handelsnaam een eigen website en dat dan ook nog per land. Ik zal je de productline-up besparen maar we spreken bij GSK over duizenden satelliet websites.

GSK is een farmaceutisch gigant. Een medicijn-, en vaccinfabrikant met een beurswaarde van 78,17 miljard. De geldstroom van de consumentenproducten loopt via het afnemers en dealernetwerk. Dat zijn de partijen aan wie de factuur gestuurd wordt. Maar als de consument de producten niet koopt, gaat de geldstroom ook snel weer dicht.

Het hoofddoel is bij de moederwebsite van GSK het bedrijf zelf, de producten en ondersteuning van producten. Een goed product heeft een goed bedrijf achter zich en waar nodig goede ondersteuning. Dat is wat je over wilt brengen. Maar de Aquafresh website zelf is volledig gericht op de consument.

Inhoud van een fabrikant website

Mogelijke invulling van jouw website zijn daarmee productondersteuning zoals bijvoorbeeld downloaden van software updates, technische werktekeningen, certificeringen, documentatie van producttesten of bijvoorbeeld POS materialen welke door dealers besteld / gedownload kunnen worden. Merkwaarden, informatie voor investeringen, nieuws over onderzoek en zo nog 30 andere dingen.

Het is geheel afhankelijk van wat je wil bereiken met de site. Een leuk voorbeeld is Alfamarina. Niet heel spectaculair en gebruikt zelfs geen SSL (onbeveiligde site). De prijs van deze site schat ik op €1.000,- tot €1.500,- maximaal. Als je de losse pagina’s ziet zijn ze eigenlijk allemaal hetzelfde, met een ander stukje tekst erboven. Maar ze verkopen wel jachten van 7 tot 15 miljoen.

Kijken we naar een website zoals philips.nl dan hebben we het over uitleg aan consumenten over consumentenproducten tot en met jaarcijfers voor aandeelhouders. Ook hier zien we weer satelliet websites zoals het populaire Philips Hue systeem.

Prijs van een website voor leverancier, producent, groothandel

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen kan dit type website voor slechts enkele producten gemaakt zijn of voor honderden producten die allemaal up-to-date moeten blijven qua informatie. Een prijs vooraf dan ook niet in te schatten.

Ben jij leverancier, groothandel of fabrikant en wil je weten aan welke prijs jij moet denken? Vertel me dan wat jouw wensen zijn. Ik zet graag samen iets neer waarmee je jouw bedrijf, klanten en omzet gaat ondersteunen.

Grote hoog-technische website laten maken

(Prijscategorie €60.000,- tot €1.000.000,- + )

Dit is meer voor de leukigheid. Ik verwacht niet dat er ook maar iemand van dit soort partijen op zoek is naar prijzen. Als je denkt aan websites zoals van landelijke overheden, ziekenhuizen of multinationals dan komen we in de hoge prijscategorieën. We hebben het over zeer complexe websites waar veel werk in zit en aan vooraf is gegaan. Bij de echt grote projecten zoals bij een ziekenhuis wordt met complete teams van marketeers en specialisten onderzoek gedaan. De website zelf moet voldoen aan de hoogste veiligheidsstandaarden en website en servers moeten pieken van 100.000 bezoeken per dag aankunnen verspreid over 100’en pagina’s die door teams van tekstschrijvers en medisch specialisten worden gevuld met gecontroleerde content die ervoor moet zorgen dat de klant of patiënt van betrouwbare informatie wordt voorzien en tegelijk de site goed vindbaar is in de zoekmachines. 

Het mooie is dat het bij dit soort websites niet meer om de website zelf draait. De website is hier een bedrijfsmiddel pur sang geworden. Het draait om de bezoeker en de gewenste beleving.

 

Checklist website laten maken

Met deze uiteenzetting heb ik je laten zien wat je per type website ongeveer kwijt bent of investeert. Als laatste geef ik je graag een checklist die je met je webbouwer of online specialist door kunt lopen. Zo stel je in ieder geval de juiste vragen.

 

Waarop letten:

  • Een SSL certificaat is echt een must voor je website. Let erop dat deze erbij geleverd wordt (het slotje in de browser).
  • Responsive is tevens een must. Laat niets maken dat niet responsive is, dat wil zeggen dat de site zich aanpast aan het apparaat van de bezoeker.
  • Controleer de website nauwkeurig op foutjes op verschillende apparaten. Ik verbaas me nog steeds hoeveel websites die net opgeleverd zijn fouten hebben zoals bijvoorbeeld telefoonknoppen die niet werken, overlappende menu items of waarbij de maillink verkeerd is ingesteld.
  • Lees de voorwaarden goed!


Vragen om te stellen:

  • Wat kun je me vertellen over de snelheid van de website?
  • Wat beloof je me als laadtijd? (gebruik bv. GTmetrix / pingdom hiervoor).
  • Wordt er een goede cache oplossing ingezet?
  • Worden er back-ups gemaakt? Hoe vaak en waar?
  • Als de site offline gaat, hoe snel ben ik dan weer online?
  • Hoe is de veiligheid van de website geregeld?
  • Hoe is de privacy geregeld?
  • Hoe zit het met de cookies? Regel je ook een cookiebar? (Jij bent aansprakelijk voor jouw website).
  • Hoeveel e-mail adressen en opslag krijg ik?
  • Worden foto’s bewerkt in bv. photoshop of worden ze er zo ingezet?
  • Wat kosten wijzigingen achteraf?
  • Wordt alle metadata geschreven? (Pagina’s / afbeeldingen / SERP snippets)
  • Is er integratie van Schema?
  • Hoe bekwaam ben je met SEO?
  • Wordt er een zoekwoord onderzoek of concurrentie onderzoek gedaan.
  • Hoeveel wijzigingsrondes zijn er als je niet tevreden bent.
  • Hoe wordt de webshop aangeleverd? Moet je deze zelf vullen of wordt dit gedaan?
  • Meld je de site ook aan bij Search Console en implementeer je een analyse tool?
  • Is er een pagina limiet?
  • Kan ik tijdens het project wijzigingen aanbrengen?
  • Hoe ga je de website onderhouden als deze online is?

Alvast heel erg veel succes en vooral ook plezier met je nieuwe website en website traject!

Benieuwd wat de prijs voor jouw website zou zijn?

Vraag een vrijblijvende een prijsindicatie aan.

Over de auteur

Hi, ik ben Michaël Maximus,

Onder de merknaam Marketing Spectrum help ik ondernemers & bedrijven met websites & online marketing. Intussen zit ik vijftien jaar in het vak. Vanaf het moment dat online marketing in Nederland begon te leven dus. Elf jaar lang werkte ik als online marketeer bij grote bedrijven. Daar heb ik veel kennis mee kunnen opbouwen van het bedrijfsleven van de online data die uit onze inspanningen kwamen en door samen te werken en te leren van de grote website bureau’s en online marketing agencies.

Zelf ben ik enorm gedreven om kwaliteit, service en resultaten te bieden. Ik wil altijd verbanden ontdekken tussen wat jij met je bedrijf doet en wat je wilt. En ik geniet ervan om slimme ideeën uit te werken hoe we dit gaan vertalen naar een ijzersterke website en online presence.

Michael Maximus - Online Marketing Specialist at Marketing Spectrum