In deze longread blog vertellen we je hoe jouw site geld op kan gaan leveren. Na deze blog weet je alles over online marketing.
Je hebt het er als ondernemer maar druk mee. Klanten zoeken, opdrachten binnenhalen, opdrachten uitvoeren, facturatie, administratie, inkoop van je materialen en ga zo maar door. *the list is endless*.
Oh ja, en dan was er ook nog de website. Weet je nog? Eén van de eerste dingen die je moest regelen, want een website moest wel in deze tijd.
Maar eenmaal bezig ga je zo op in je werk dat je bijna vergeet dat je ‘m hebt. En dat terwijl het één van de belangrijkste assets van je bedrijf is.
Een asset hoort geld op te leveren volgens de financiële balans. Maar bij veel ondernemers kost de site alleen maar geld.
In deze blog laten we je zien hoe jouw site geld op kan gaan leveren en we nemen alle stappen met je door.
Na deze blog weet je hoe jouw website van liability naar asset kan veranderen en dus omzet laat opleveren.
De drie pijlers van online marketing zijn zichtbaarheid, de website en het resultaat.
Alles van de pijler zichtbaarheid zorgt ervoor dat mensen jouw website gaan vinden en bezoeken.
Websitebezoek aan een goede website leidt tot resultaat. We hebben deze drie pijlers omgezet in onderstaande infographic. Laten we starten met de drie stappen!
Goede marketing werkt altijd vanuit de beoogde resultaten. De resultaten die je gaat bereiken zijn namelijk de doelen die je stelt voordat je een website laat maken. Wil je bijvoorbeeld meer tijd hebben, dan wil je minder tijd kwijt zijn aan het zoeken naar klanten of met afspraken in te plannen.
Als je doel is om meer klanten via de website aan te gaan trekken dan is het belangrijk om hier vanaf het eerste ontwerp rekening mee te houden. Je begint hierbij met vast te stellen wie je doelgroep is. Jouw doelgroep bestaat uit mensen, verlies dat nooit uit het oog. Op welke mensen ga je je dus richten. Wat doen deze mensen, wat zijn hun interesses, waar houden ze van of waar hebben ze een hekel aan.
Als voorbeeld willen wij graag werken voor de groeiende tot grote ondernemer die online serieuzer aan de slag wil gaan. We kiezen daarmee bewust niet voor het snelle geld zoals ‘een standaard website in een week’, maar zoeken voor iedere klant uit waarmee zij of hij het beste geholpen is.
Je doel kan ook zijn dat je juist een betere profilering voor je bedrijf wilt. Bijvoorbeeld omdat je dure producten verkoopt aan een veel kleinere doelgroep.
Je bent dan niet per se op zoek naar véél websitebezoek, maar naar de juiste bezoekers. De keuzes die je dan maakt voor de website zijn totaal anders. Onze tip is om vooraf heel goed na te denken wie je ideale bezoeker is en wat jouw doelen zijn. Hoe beter de voorbereiding hoe beter het resultaat.
Als je goed voor ogen hebt welke doelen je wilt gaan bereiken, en wie jouw ideale bezoekers zijn, dan kun je gaan beginnen aan de website zelf.
Je start een website met een marktverkenning. Wie zijn mijn concurrenten, hoe benaderen zij de markt, waarop ligt hun focus en hoe zien de websites van mijn concurrenten eruit.
Dit is belangrijk omdat je bij de bouw al één van de belangrijkste stappen van zichtbaarheid gaat maken. Ja, je maakt uw site voor je bezoekers, maar als je site niet goed wordt gebouwd voor de zoekmachines krijg je er een zware dobber aan om te gaan stijgen in de zoekmachines. Bezoek uit de zoekmachines is gratis en kan variëren van 0 tot een paar miljoen per dag. Dat is een redelijke fluctuatie dus.
En of de positie in Google belangrijk is? Deze grafiek van Backlinko spreekt voor zichzelf….
Vanaf pagina 2 tel je nog maar mee voor 0.78% van de kliks.
Het is dus slimmer om te kiezen voor zoekwoorden waar minder op gezocht wordt – maar waar minder concurrentie op is – en daarmee hoger in Google te komen. Hoe verleidelijk dat zoekwoord waar veel op gezocht wordt ook is. Onderaan de streep gaat het om de bezoekers die jij krijgt. Als de site gegroeid is kun je de andere zoekwoorden altijd nog toe gaan voegen.
Bij het bouwen van de website zullen er een aantal zaken zijn die je moet gaan uitwerken. Zo moet er goede content op de website komen. Hoe beter de content van de site is voor je klanten, hoe meer ze jouw site zullen waarderen. Je wilt uiteindelijk dat je, jouw bezoekers ergens mee kunt helpen. Dan maakt het eigenlijk niet meer zoveel uit hoe groot je bedrijf is. Als bedrijf a enorm is, en jij relatief klein, maar jij kunt diezelfde mensen misschien wel beter en goedkoper helpen dan de grote speler dan moet de klant wel heel zwaar wegende redenen hebben om niet voor jou te kiezen.
Natuurlijk houdt je bij het schrijven en creëren van de content rekening met de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Maar zorg er altijd voor dat jouw content geschreven is voor jouw ideale bezoeker. Dat is namelijk wie je wilt gaan helpen.
Usability heb je vast wel eens gehoord. Mooi woord, en het betekent niets anders dan gebruiksvriendelijkheid.
Als bezoekers op jouw website komen, lopen ze een voor hun onbekende winkel binnen waar allerlei kamertjes en verdiepingen in zijn.
Een gebruiksvriendelijk ontwerp zorgt ervoor dat de bezoeker direct weet wat zij of hij kan doen op de website. Denk hierbij aan de structuur van de menu’s tot de manier waarop links werken. Je wilt als het ware jouw bezoeker begroeten op de website met een piccolo die de bezoekers aan de hand meeneemt en helpt met het klusje dat hij/zij op de website wil gaan uitvoeren.
Test je eigen website eens. Geef jezelf 4 opdrachten. Of beter nog, geef je vrouw / man / dochter / broer / vrienden deze opdracht.
Bijvoorbeeld, bestel eens een product? Of vertel eens wat ons bezoekadres is? Kun je me over 4 minuten vertellen wat we doen?
Bedenk zelf wat de doelen van jouw site zijn. Met zo’n hele simpele usability test kom je vaak al enorm veel te weten waar je anders blind voor zou zijn. Dit is een deel van de klantreis.
Usability en design gaan hand in hand, maar kennen ook enorme verschillen.
Een design is namelijk iets dat snel gedaan kan worden, of waar je uitvoerig over na kunt denken zodat de site als een maatpak aansluit bij je bedrijf en bij jouw klanten. Vragen die je voor een goed design moet beantwoorden zijn o.a.;
Allemaal zaken die je dus vorm kunt gaan geven.
Een designer kan je hier goed in adviseren en bij helpen. Alles wat hierboven genoemd staat kan namelijk besloten worden in minuten. Maar voor ieder item geldt ook dat er complete studies naar gedaan zijn. Alleen al qua lettertypes biedt Google fonts 960 verschillende opties. Nick Kolenda, van Psychology & Marketing schreef een hele interessante blog over de psychologie van lettertypes. Zeker het lezen waard als je hier meer over wilt leren.
De techniek van de website. We kunnen er letterlijk een boek over schrijven. Maar 90% van de ondernemers haakt al af bij het lezen van de woord.
“Ik weet er niets van, ik snap het toch niet dus het zal wel goed zijn.”
Nou.. we zullen het zo kort en eenvoudig houden als mogelijk.
De snelheid van uw website bepaalt deels jouw positie in Google. En ook hoeveel je moet betalen voor jouw Google Ads(!).
Ja dat lees je goed. Als jouw pagina langzaam is betaal je meer.
Kijken we naar het bezoek dan wordt het nog interessanter.
Als het langer dan 3 seconden duurt om je website te laden, dan haakt gemiddeld zo’n 58% van je bezoek af.
Je gaat dus van 100 naar 42 bezoekers. Dat zijn serieuze cijfers.
En dat was dus alleen de snelheid. De hele site die je ziet is design, en werkt dankzij de techniek.
En dan is er nog alles wat je niet ziet.
Samengevat: Techniek is van belang, en je sitebouwer moet weten wat hij doet om je goed te kunnen helpen.
Vul je site eens in bij GTmetrix, dan kun je zelf zien hoe snel je bent. Komt je wordpress website bouwer er niet uit, dan helpen wij je hier graag mee.
Zie je dat slotje bovenin de browser?
Dat komt omdat de verbinding die je met deze site hebt beveiligd is. Versleuteld. Als je een formulier invult, dan weet je hiermee dat jouw gegevens veilig zijn. Althans, zo zou het moeten zijn. Helaas biedt het slotje maar een gedeelde garantie. Als jouw site gehacked wordt, dan kan een hacker gewoon meekijken. En vaak zonder dat jouw sitebouwer het doorheeft. Daarom moet een site voorzien zijn van meerdere beveiligingslagen. En dat begint al bij de hosting.
Hosting is voor jou als ondernemer een noodzakelijk kwaad waar je geld aan uit moet geven omdat de site daarop moet staan. Voor de meeste sitebouwers is dit een interessant verdienmodel. Zij kopen voor heel weinig geld ruimte in, en verkopen dat aan jou met een forse winst. Het is niet gek dat bedrijven wel vijf keer meer vragen dan wat ze er zelf voor betalen.
Niets mis met een bedrijf dat geld wil verdienen. Maar meestal gaat het hier om goedkope hostingsvormen met weinig snelheid. Belangrijker is nog dat aan de achterzijde vaak meerdere websites benaderbaar zijn! Iedere site die dus op dezelfde plaats staat als jouw site – is een risico voor jouw website.
Zorg dus dat je een goede hostingpartij kiest. Je bent hier als bedrijf zelf verantwoordelijk voor. Niet jouw webbouwer.
Bedenk voor jezelf ook eens wat jouw bedrijfsrisico is als de gegevens van jouw klanten bij een kwaadwillende partij terecht komen?
Responsive design betekent dat jouw website perfect werkt op ieder apparaat.
Mobile first design betekent dat het ontwerp van de site in eerste instantie is gebouwd voor mobiel, en zich goed aanpast aan desktop en tablet.
Dit wil je om twee redenen.
Zo’n 60% van je bezoekers, bezoekt jouw site via een mobiele telefoon. Eén van onze klanten scoort hier zelfs 90%.
Google bezoekt jouw site tegenwoordig ook met ‘mobile bots’. Deze bezoeken je site als mobiele gebruiker. Mobile first is wat Google van jouw site wil. En als Google iets wil…
De conclusie is dat jij wil dat jouw website perfect werkt op een mobiel.
Conversie staat voor de verhouding van het aantal bezoekers op de site, ten opzichte van het aantal dat iets doet dat jij als doel hebt. Dat kan een aankoop zijn of een dienst afnemen, maar ook contact opnemen of iets downloaden.
Stel dat deze blog als doel heeft dat 60% van de lezers het interessant vindt, en de infographic download. Dan is iedere download een conversie.
Als van de 1000 lezers 600 lezers de infographic downloadt, dan hebben we iets waardevols gemaakt voor onze lezers, en ons doel bereikt.
In een online winkel is een verkoop een conversie. Gemiddeld ligt de online aankoopconversie rond de 1,5%.
Om meer omzet met jouw site te gaan genereren, kunt je investeren in meer websitebezoek.
Als 200 bezoeken 3 verkopen geeft, dan geven 1000 bezoeken er namelijk ongeveer 15.
Maar als je de conversie kunt verhogen naar 4%, dan zijn die 1000 bezoeken ineens goed voor 40 verkopen.
En dat geldt dan ook voor de volgende 1000 bezoekers, en de 1000 erna.
1. 15 – 30 – 45
2. 40 – 80 – 120
Je leest hier meer over conversie
Je hebt al wel door dat in het bovenstaande deel online marketing een grote rol heeft.
Een sitebouwer mist vaak marketingkennis maar kan wel een mooie site bouwen. Een marketeer weet vaak wat hij op marketinggebied doet, maar mist kennis van de techniek.
Meer websitebezoek krijgen is het werkterrein van de online marketeer en de wens van iedere website eigenaar. De tijd dat een website op één kwam nadat deze voor Google geoptimaliseerd is, ligt inmiddels achter ons. Het blijft wel enorm belangrijk, maar er zijn zoveel meer factoren!
Wat kunt jij nou doen om meer websitebezoek te krijgen?
Zoekmachine optimalisatie is meer dan de site zo in te richten dat de url’s kloppen en de titels de juiste tags meekrijgen.
Maar daar begint het wel mee! Dus zorg dat jouw website gecontroleerd en geoptimaliseerd wordt.
Zoekmachine optimalisatie is ook content maken voor jouw bezoeker, en zorgen dat zoekmachines dit zien & begrijpen.
Verplaats je even in Google. Google wil dat iedereen de zoekmachine gebruikt en blijft gebruiken. Als de resultaten slecht zijn, dan zouden concurrenten wel eens de overhand kunnen krijgen en dat kost ze inkomsten via ads. Er zijn allerlei termen voor die online marketeers kunnen meten, zoals bounce rate, organic ctr, dwell time, pagina’s per sessie, domain autority, backlinks, paginasnelheid en conversies.
Maar onderaan de streep is er maar één ding belangrijk.
De bezoeker moet op jouw pagina vinden waar hij naar op zoek was, en meer, zodat hij/zij op jouw pagina’s blijft. Dit ‘zegt’ namelijk tegen Google dat de zoekopdracht van de zoeker gekoppeld is aan een resultaat waar de bezoeker iets mee kan.
Een studie van ahrefs laat zien dat de eerste resultaten in Google gemiddeld zo’n 2 tot 3 jaar oud zijn. Geloof dus niet in de verhalen die je te horen krijgt van bedrijven die je met SEO wel even naar plaats 1 gaan brengen. Vraag eens om garantie op die eerste plaats :).
Wel zul je in bezoekersaantallen of gericht bezoek gaan stijgen. Je doel is om je website winstgevend te gaan maken.
Maar er zijn natuurlijk meer wegen naar meer websitebezoek dan alleen SEO. En het leuke is, dat ze allemaal op hun beurt weer bijdragen aan betere rankings in Google. Dus eigenlijk is het allemaal SEO.
We bespraken hiervoor al even dat de site zelf zo optimaal mogelijk moet zijn. Maar er is natuurlijk meer.
Belangrijk om te onthouden is dat waardevolle content dé manier is om zichtbaar te worden. En bloggen is een manier om content te maken. Liever één goede blog per maand dan iedere week een matige blog. Je wilt immers dat je lezers jouw content zo interessant vinden dat ze terug blijven komen.
Maar content is bv. ook videomarketing, afbeeldingen, case studies, E-books, infographics, checklists en white papers. De centrale boodschap – zorg dat de content waardevol is voor jouw bezoekers! Daarom lees je bijvoorbeeld in deze blog ook niet alle technische details van hoe je het moet doen. Die content zou namelijk voornamelijk voor webbouwers zijn.
Jij als ondernemer moet weten waarom je iets moet doen of laten doen. Zo kun je namelijk de afweging maken of het jouw investering waard is.
Online adverteren is een snelle manier om meer websitebezoek te krijgen. (Of naamsbekendheid of merkloyaliteit of productverkoop enz… ).
Het grote verschil met SEO is dat je hierbij betaalt om zichtbaar te zijn. Maar dat je dan ook direct zichtbaar bent. Dat kan zijn in de zoekresultaten met zoekadvertenties maar ook op andere websites die veel bezoekers, of jouw specifieke doelgroep ontvangen. Adverteren op Social Media valt hier ook gewoon onder.
Het is niet zo dat social media per definitie de beste plaats is om te adverteren. Maar omdat wij allemaal zoveel data delen met social media, kun je hier als adverteerder jouw advertenties enorm gericht aanbieden. En daar is waar het interessant wordt. Hoe gerichter je jouw boodschap kunt brengen, hoe hoger de kans dat de ontvanger iets met jouw advertentie gaat doen.
Het doel bij online adverteren is eigenlijk heel simpel, zo veel mogelijk resultaat voor zo weinig mogelijk geld. Wat jouw gewenste resultaat is mag je zelf invullen. Het is de taak van de online marketeer om het juiste platform en de juiste invulling te bedenken voor jouw doel. Dit daarna goed te meten, en bij te sturen als dat moet. Marketing is naast kennis ook trial & error.
Wil je het beste resultaat, dan moet je als klant open staan voor deze zaken. Als je van jouw marketeer verlangt dat ieder schot raak is, dan zul je gaan merken dat jouw marketeer behoudener gaat worden. Hij mag immers niet falen van je.
Als je jouw marketeer het vertrouwen gunt om te experimenteren, dan kan hij/zij daardoor misschien wel eens missen, maar door de data te lezen, het volgende schot midden in roos schieten. En dat is waar je continu naar op zoek moet. Wij mensen veranderen momenteel razendsnel in ons gedrag. Waar de één een briljante campagne neerzet, kan een kopie daarvan hopeloos falen.
Ons advies is simpel, verkondig een goede – eerlijke boodschap, en jouw publiek zal je hierom gaan waarderen.
Online marketing op Social Media is een beroep op zichzelf. Voor jou als ondernemer heeft social media ook nogal wat consequenties.
>Wie succesvol is op social media, heeft voor ieder nieuw bericht dat gepost wordt een gratis grote afzetmarkt. Je stuurt een bericht en jouw volgers zien het bericht. Althans, zo begon het ooit. Ook de social media bedrijven draaien voor een groot deel op advertenties. Daarom hebben ze iedereen vakkundig afhankelijk gemaakt van social media om daarna stapsgewijs het bereik verder en verder terug te schroeven.
Gemiddeld is het organisch bereik van jouw facebookposts zo’n 6%. (!!!)
Veel hiervan heeft te maken met de engagement van je posts. Engagement is de interactie van jouw gebruikers. Hoe meer interactie, hoe meer mensen jouw post zien. Ook hier geldt weer dat je even moet denken wat het doel is van de social media bedrijven; je moet zo lang mogelijk op het platform blijven zodat je zoveel mogelijk advertenties te zien krijgt. Hoe meer advertenties je gezien hebt, hoe meer de advertenties passend worden voor jouw gedrag op social media. Dus hoe beter de advertenties bij je gaan passen, en hoe interessanter het medium voor jou wordt. En dus; hoe meer je erop gaat klikken.
De kliks (of vertoningen) kosten de adverteerder geld, en leveren hem iets op. Daarom is adverteren op Social Media ook zo interessant.
Maar met alleen advertenties zou social media snel klaar zijn. Dus is er de organische content. Content waar jij op zit te wachten omdat deze van bedrijven of mensen komt waarvan jij hebt aangegeven dat je er wat van wilt zien. Deels om je steeds terug te laten komen naar dit sociale medium.
Als je een beetje oplet zul je zien dat een groot deel van de advertenties die je ziet komt van bedrijven die je al volgt. De grote bedrijven met grote aantallen volgers zagen dat de social kanalen waar ze zoveel geld en tijd in hadden geïnvesteerd langzaam opdroogden. Dus werd er geadverteerd om het bereik te verhogen. En dat is een nog leuker verdienmodel. Ze betalen namelijk voor de mensen die hun al wilden zien. Dat kan oneerlijk lijken, maar het is de realiteit.
Dus zorg ervoor dat je content sterk is, en zorgt voor veel engagement. En als je meer wilt op social media, leg hiervoor dan wat apart. Adverteren kan heel waardevol zijn als je het goed inzet en met de juiste doelen. Ga je zomaar wat promoten en richten op je doelgroep dan kan het erg kostbaar zijn.
Assistentie hierbij is dus zeker aan te raden!
Soms wil je lezen, soms wil je content consumeren door naar een filmpje te kijken. Videoconsumptie neemt extreem toe.
En daarmee dus ook videomarketing. Video is hard op weg op de meest gebruikte vorm van content consumptie te worden.
De meest bekeken soort van video’s zijn productreviews (is de review weer), gevolgd door how-to video’s. Maar er gaan ook honderden miljoenen views naar vlogs.
Zet in op video marketing en je gaat zelf merken wat de effecten hiervan zijn. En onthoud hierbij; een perfecte video zal het heel goed gaan doen, maar is ook een stuk duurder in de productie. Een snel opgenomen video met slecht geluid die door je neefje in elkaar wordt gezet kan dan weer afbreuk doen aan je bedrijfsimago. Dus bedenk goed wat bij jouw merk, bedrijf en gewenste bedrijfsidentiteit past.
Als je de video’s eenmaal goed op gang hebt, zul je ook gaan merken dat deze in de Google resultaten omhoog gaan komen. Maar ook door mensen die op youtube of vimeo rondhangen. Kijken we naar onszelf dan zijn we hier letterlijk dagelijks te vinden. Een goede video kan leiden tot een klik (bv. via video-kaarten of via de tekst onder de video’s en uiteindelijk tot klanten.)
Dus video marketing verhoogd de conversie op de website, draagt bij aan hogere zoekmachine rankings, aan de identiteit van je merk, verhoogd de engagement op social media én jouw bezoekers willen het graag.
Genoeg redenen om het in te gaan zetten dus!
We hebben het over zichtbaarheid. Dat een website vermeld wordt op alle offline materialen en reclame uitingen is inmiddels gemeengoed geworden.
Bedenk eens hoe waardevol het is als iemand jouw website ergens ziet en er naartoe gaat? Dat is een directe uiting van interesse in jouw product of dienst. In de verkoop wordt dit als belangrijk koopsignaal gezien. Plus je krijgt een tweede kans om deze persoon te overtuigen.
Vreemd wel, dat de site vaak ergens in een hoekje verstopt wordt.
Hoe zit het met jouw offline reclames, jouw bedrijfsmaterialen? Zet je daar simpelweg de website op, of noem je ook een goede reden om naar de website toe te gaan?
E-mail marketing is nog steeds een erg populaire vorm van marketing. En terecht. Zeker met de strengere regels rondom het versturen van e-mails.
E-mails mag je namelijk alleen versturen als iemand iets bij je heeft gekocht (jouw klanten), en als iemand aangeeft dat je dit mag via een ‘opt-in’. Dit is bijvoorbeeld een vinkje bij een formulier. Laten we een klein voorbeeldje geven. Je mag ‘m meteen invullen als je onze blogs interessant vindt. Als er iets nieuws is stellen we je hiervan op de hoogte.
Wat je hier ziet is een simpel formulier, met een soft opt-in. Dat vinkje mag er gewoon staan, zolang als je nog maar zelf het mail-adres in moet vullen en moet aanmelden. Een snel uitstapje naar de juridische kant. Als een klant klaagt dan ligt de bewijslast bij jou! Daarom zie je vaak een dubbele opt-in.
Als je aangemeld bent dan krijgt je nog een extra mailtje waarin staat of je het wel echt wilt. Dat doen bedrijven niet omdat ze je zo lief vinden, maar mocht je gaan klagen over de mails, dan heeft het bedrijf bewijs dat je dat toch echt zelf hebt geaccepteerd.
Tot zover hoe het werkt. Maar waarom is E-mail marketing interessant?
Ten eerste omdat je mag communiceren met mensen die hebben aangegeven hiervoor open te staan. De conversie op e-mail is vaak laag, maar daar staat tegenover dat de kosten ook enorm laag zijn en je bereik hoog is. Met E-mail marketing kun je ook complete campagnes maken. Dit wordt e-mail automation genoemd. Ofwel automatische e-mails.
Laten we als voorbeeld hiervan eens Coolblue bekijken.
Je bekijkt iets op de website, een koffiezetapparaat bijvoorbeeld. Het systeem registreert dat jij het bent (bv doordat je ingelogd bent) en wat je bekeken hebt.
De volgende dag krijgt u ineens een e-mail met daarin voorstellen voor soortgelijke apparaten.
Er zit echt niet iemand te kijken naar wat jij doet, om je vervolgens een e-mailtje te typen. Dit gaat allemaal volledig automatisch. Waardoor je een dag later weer herinnert wordt aan het product waar je interesse in hebt, met als doel dat je tot een koop overgaat. En ja, dat werkt.
Een andere automatisering mogelijkheid is leadnurturing. Zo kan een bedrijf een campagne opzetten, die jou gedurende een maand iedere week een mail stuurt. Zo’n campagne is erop gericht jou stapsgewijs bij het bedrijf te houden en over te halen om iets aan te schaffen. Alle bezoeken die je hierdoor aan jouw website krijgt zijn terugkerende bezoeken. Is de kans groter dat je iets verkoopt aan iemand die een keer langs komt, of iemand die 4 keer langskomt?
Precies.
Begin met het opbouwen van een e-mail adressen bestand. Daar ga je in de toekomst vruchten van plukken.
Het laatste punt van zichtbaarheid dat we in deze blog behandelen is linkbuilding. Linkbuilding is het aanbieden van een link naar jouw website, op een andere locatie op internet. Dit kan op andere websites zijn, zoals je bijvoorbeeld ook verschillende links terug ziet komen in deze blog. Wij linken naar interessante artikelen. De websites die deze informatie hebben, krijgen hierdoor een ‘inkomende link’ (inbound link) vanuit Marketing Spectrum. En we delen hiermee een klein beetje van onze autoriteit met deze websites. Dit heet ‘Link-juice’.
Linkbuilding is een enorm belangrijke metric geworden in SEO. En daarmee maken we het cirkeltje weer rond. Maar wat is het nou?
Zie je positie in Google als een soort puntentelling. Laten we ons inbeelden dat je 5000 punten nodig hebt om op plek 1 te komen in Google. En jouw website heeft nu 2500 punten. Een andere website, die 4000 punten heeft, linkt naar jou. Deze site geeft jou daarmee een beetje sap, waardoor jij van 2500 naar 2600 punten gaat. Het is daarbij een signaal van Google dat site A jou adviseert naar Site B te gaan.
Om dit duidelijker te maken gebruiken we vaak de beeldspraak van een champagne toren.
De grote website die we net noemde krijgt een bepaalde hoeveelheid ‘juice’. Hoe belangrijker en groter de pagina en hoe hoger in Google, hoe meer sap. *(we noemen dit vanaf nu champagne).
Alle glazen onder het bovenste glas, zijn links vanuit deze pagina. Het glas stroomt over, en de champagne stroomt naar de glazen eronder. De websites waarnaar gelinkt is dus.
Of hier nou op geklikt wordt of niet, de champagne stroomt ernaartoe.
Als je heel veel links naar jouw site hebt, krijgt je dus ook veel meer sap in jouw glas. Je geeft deze met links naar andere sites weer door. En dat is wat Google graag wil. Hoe meer autoriteit je hebt, hoe beter de link. Andersom hoe beter de website die naar jou linkt; hoe meer juice jij ontvangt.
Als je goede content schrijft, dan gaan andere websites naar jouw website linken. Of mensen via Social Media, dat telt ook mee.
Linkbuilding is een tijdrovende moeilijke klus, maar het is zo waardevol voor je ranking dat het alle investeringen waard is. Let wel op! Slechte links tellen ook zwaar mee. Als je nu dus denkt ik koop 1000 links in van allerlei vage websites, dan kan dit zomaar een penalty van Google opleveren. En dat wil je echt niet hebben, want dan ben je alles wat je opgebouwd hebt zo kwijt.
Schrijf je waardevolle content, dan heb je kans dat anderen dit waarderen en jou een share of link gunnen. En dat is waardevolle linkbuilding!
We hebben je in deze blog uitgelegd wat er allemaal mogelijk is rondom het vindbaar maken van jouw website. En dat is nogal wat zoals je ziet.
Helaas zien we het in de markt iets te vaak terug dat ondernemers gouden bergen wordt beloofd maar dat ze behalve de torenhoge facturen weinig concrete cijfers krijgen.
Wij vinden het belangrijk dat jouw online investeringen het weer leuk voor je maken online. Neem de geleerde lessen uit deze blog daarom met je mee als je een investering gaat doen. Ook jouw website kan van een kostenpost naar een winstgevend onderdeel van jouw bedrijf als het maar goed gedaan wordt.
Heb je nog vragen naar aanleiding van deze blog? Stel ze dan gerust onderaan deze pagina.
We helpen je graag vooruit.
We helpen je graag vooruit, dus stel ons gerust je vragen.