Online marketing infographic voor ondernemers

**LONGREAD**

U heeft het er als ondernemer maar druk mee. Klanten zoeken, opdrachten binnenhalen, opdrachten uitvoeren, facturatie, administratie, inkoop van uw materialen en ga zo maar door. *the list is endless*.

Oh ja, en dan was er ook nog de website. Weet u nog? Eén van de eerste dingen die u moest regelen, want een website moest wel in deze tijd.
Maar eenmaal bezig gaat u zo op in uw werk dat u bijna vergeet dat u ‘m heeft. En dat terwijl het één van de belangrijkste assets van uw bedrijf kan zijn.
Een asset hoort geld op te leveren volgens de financiële balans. Maar bij veel ondernemers kost de site alleen maar geld. 

In deze blog laten we u zien hoe uw site geld op kan gaan leveren en we nemen alle stappen met u door. 
Na deze blog weet u hoe uw website van liability naar asset kan veranderen en dus omzet gaat opleveren.

In twee stappen naar resultaat

De drie pijlers van online marketing zijn zichtbaarheid, de website en het resultaat. 
Alles van de pijler zichtbaarheid zorgt ervoor dat mensen uw website gaan vinden en bezoeken. 
Websitebezoek aan een goede website leidt tot resultaat. We hebben deze drie pijlers omgezet in onderstaande infographic en er ook een A4 printversie voor u van gemaakt (3mb), zodat u het scherp voor ogen houdt na deze blog. Laten we starten met de drie stappen!

Afbeelding - online marketing infographic - landscape-fullsize

Stap 1: het resultaat

Goede marketing werkt altijd vanuit de beoogde resultaten. De resultaten die u gaat bereiken zijn namelijk de doelen die u stelt voordat u een website laat maken. Wilt u bijvoorbeeld meer tijd hebben, dan wilt u minder tijd kwijt zijn aan het zoeken naar klanten of met afspraken in te plannen.

Als uw doel is om meer klanten via de website aan te gaan trekken dan is het belangrijk om hier vanaf het eerste ontwerp rekening mee te houden. U begint hierbij met vast te stellen wie uw doelgroep is. Uw doelgroep bestaat uit mensen, verlies dat nooit uit het oog. Op welke mensen gaat u zich dus richten. Wat doen deze mensen, wat zijn hun interesses, waar houden ze van of waar hebben ze een hekel aan. 

Als voorbeeld willen wij graag werken voor de groeiende tot grote ondernemer die online serieuzer aan de slag wil gaan. We kiezen daarmee bewust niet voor het snelle geld zoals ‘een standaard website in een week’, maar zoeken voor iedere klant uit waarmee zij of hij het beste geholpen is.

Uw doel kan ook zijn dat u juist een betere profilering voor uw bedrijf wilt. Bijvoorbeeld omdat u dure producten verkoopt aan een veel kleinere doelgroep.

U bent dan niet per se op zoek naar véél websitebezoek, maar naar de juiste bezoekers. De keuzes die u dan gaat maken voor de website zijn volledig anders. Onze tip is om vooraf heel goed na te denken wie uw ideale bezoeker is en wat uw doelen zijn. Hoe beter de voorbereiding hoe beter het resultaat.

Meer informatie over online strategie kunt u hier vinden.

Stap 2: de website

Als u goed voor ogen heeft welke doelen u wilt gaan bereiken, en wie uw ideale bezoekers zijn, dan kun je gaan beginnen aan de website zelf.

U start een website met een marktverkenning. Wie zijn mijn concurrenten, hoe benaderen zij de markt, waarop ligt hun focus en hoe zien de websites van mijn concurrenten eruit.

Dit is belangrijk omdat u bij de bouw al één van de belangrijkste stappen van zichtbaarheid gaat maken. Ja, u maakt uw site voor uw bezoekers. Maar als uw site niet goed wordt gebouwd voor de zoekmachines, krijgt u er een zware dobber aan om te gaan stijgen in de zoekmachines. Bezoek uit de zoekmachines is gratis, en kan variëren van 0 tot een paar miljoen per dag. Dat is een redelijke fluctuatie dus.

En of de positie in Google belangrijk is? Deze grafiek van Backlinko spreekt voor zichzelf….
Vanaf pagina 2 telt u nog maar mee voor 0.78% van de kliks.

Het is dus slimmer om te kiezen voor zoekwoorden waar minder op gezocht wordt – maar waar minder concurrentie op is – en daarmee hoger in Google te komen. Hoe verleidelijk dat zoekwoord waar veel op gezocht wordt ook is. Onderaan de streep gaat het om de bezoekers die U krijgt. Als de site gegroeid is kunt u de andere zoekwoorden altijd nog toe gaan voegen.

Clicks op eerste resultaat in Google
Kliks per zoekresultaat per positie.

Zet uw klant op de eerste plek.

Bij het bouwen van de website zullen er een aantal zaken zijn die u moet gaan uitwerken. Zo moet er goede content op de website komen. Hoe beter de content van uw site is voor uw klanten, hoe meer ze uw site zullen waarderen. U wilt uiteindelijk dat u, uw bezoekers ergens mee kunt helpen, en dan maakt het eigenlijk niet meer zoveel uit hoe groot uw bedrijf is. Als bedrijf a enorm is, en u relatief klein, maar u kunt diezelfde mensen misschien wel beter en goedkoper helpen dan de grote speler, dan moet de klant wel heel zwaar wegende redenen hebben om niet voor u te kiezen.

Natuurlijk houdt u bij het schrijven en creëren van de content rekening met de zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden. Maar zorg er altijd voor dat uw content geschreven is voor uw ideale bezoeker. Dat is namelijk wie u wilt gaan helpen.

Usability

Usability heeft u vast wel eens gehoord. Mooi woord, en het betekent niets anders dan gebruiksvriendelijkheid.
Als bezoekers op uw website komen, lopen ze een voor hun onbekende winkel binnen waar allerlei kamertjes en verdiepingen in zijn.

Een gebruiksvriendelijk ontwerp zorgt ervoor dat de bezoeker direct weet wat zij of hij kan doen op de website. Denk hierbij aan de structuur van uw menu’s tot de manier waarop links werken. U wilt als het ware uw bezoeker begroeten op uw website met een piccolo, die uw bezoeker aan de hand meeneemt en helpt met het klusje dat hij op de website wil gaan uitvoeren.

Test uw eigen website eens, geef uzelf 4 opdrachten. Of beter nog, geef u man / vrouw / dochter / zus / vrienden deze opdracht.
Bijvoorbeeld, bestel eens een product? Of vertel eens wat ons bezoekadres is?
Kun je me over 4 minuten vertellen wat we doen?

Bedenk zelf wat de doelen van uw site zijn. Met zo’n hele simpele usability test komt u vaak al enorm veel te weten waar u anders blind voor zou zijn. Dit is een deel van de klantreis.

Zie uzelf eens door dit pretpark lopen. 

Kunt u de weg goed vinden? Is het schoon?
Wat voelt u? Wat ziet u?

Bent u zoekende? 

Is het fijn wat u onderweg ziet of krijgt u ergens bijgevoelens? Uiteraard is het doel om de reis zo vrij, leuk en duidelijk mogelijk te maken. 

Probeer het eens op uw eigen website.

Design

Usability en design gaan hand in hand, maar kennen ook enorme verschillen.

Een design is namelijk iets dat snel gedaan kan worden, of waar u uitvoerig over na kunt denken zodat de site als een maatpak aansluit bij uw bedrijf, en bij uw klanten. Vragen die u voor een goed design moet beantwoorden zijn o.a.;

  •  Hoe wilt u dat klanten uw bedrijf zien? 
  • Wat wilt u dat uw bezoekers denken als ze uw site bezoeken? 
  • Welke boodschap vind u belangrijk om over te brengen? 
  • Wat is uw unieke propositie (USP) ten opzichte van uw concurrenten?
  • Welk lettertype past bij uw bedrijf?
  • Denk voor de uitstraling eens aan kleurgebruik, witruimte of type afbeeldingen.


Allemaal zaken die u dus vorm kunt gaan geven.
Een designer kan u hier goed in adviseren en bij helpen. Alles wat hierboven genoemd staat kan namelijk besloten worden in minuten. Maar voor ieder item geldt ook dat er complete studies naar gedaan zijn! Alleen al qua lettertype biedt Google fonts 960 verschillende opties. Nick Kolenda, van Psychology & Marketing schreef een hele interessante blog over de psychologie van lettertypes. Zeker het lezen waard als u hier meer over wilt leren.

Techniek

De techniek van de website. We kunnen er letterlijk een boek over schrijven. Maar 90% van de ondernemers haakt al af bij het lezen van de woord.
“Ik weet er niets van, ik snap het toch niet dus het zal wel goed zijn.”

Nou.. we zullen het zo kort en eenvoudig houden als mogelijk. 

De snelheid van uw website bepaalt deels uw positie in Google. En ook hoeveel u moet betalen voor uw Google Ads.
Ja dat leest u goed. Als uw pagina langzaam is betaalt u meer. 

Kijken we naar het bezoek dan wordt het nog interessanter.
Als het langer dan 3 seconden duurt om uw website te laden, dan haakt gemiddeld zo’n 58% van uw bezoek af.
U gaat dus van 100 naar 42 bezoekers. Dat zijn serieuze cijfers.

En dat was dus alleen de snelheid. De hele site die u ziet is design, en werkt dankzij de techniek.
En dan is er nog alles wat u niet ziet.

Samengevat: Techniek is van belang, en uw sitebouwer moet weten wat hij doet om u goed te kunnen helpen.
Vul uw site eens in bij GTmetrix, dan kunt u zelf zien hoe snel u bent.

Veiligheid & Privacy

Ziet u dat slotje bovenin de browser?

Dat komt omdat de verbinding die u met deze site heeft versleuteld is. Als u een formulier invult, dan weet u hiermee dat uw gegevens veilig zijn. Althans, zo zou het moeten zijn. Helaas biedt het slotje maar een gedeelde garantie. Als uw site gehacked wordt, dan kan een hacker gewoon meekijken. En vaak zonder dat uw sitebouwer het doorheeft. Daarom moet een site voorzien zijn van meerdere beveiligingslagen. En dat begint al bij de hosting!

Hosting is voor u als ondernemer een noodzakelijk kwaad waar u geld aan uit moet geven omdat de site daar dan maar staat. Voor de meeste sitebouwers is dit een interessant verdienmodel. Zij kopen voor heel weinig geld ruimte in, en verkopen dat aan u met winst.

Niets mis met een bedrijf dat geld wil verdienen. Maar meestal gaat het hier om goedkope hostingsvormen met weinig snelheid. EN belangrijker, aan de achterzijde kan men vaak bij de andere websites! Iedere site die dus op dezelfde plaats staat als uw site – is een risico voor uw website.
Zorg dus dat u een goede hostingpartij kiest.

Bedenk voor uzelf ook eens wat uw bedrijfsrisico is als de gegevens van uw klanten bij een kwaadwillende partij terecht komen?

Privacy

Voor de privacy geldt deels bovenstaand verhaal.

Daarnaast ook deels wat u zelf ingesteld hebt. Welke gegevens van uw bezoekers verzamelt u allemaal? Brengt u uw bezoeker hiervan op de hoogte? Installeert u cookies zonder toestemming? Zomaar wat privacyvragen die u nu even leest in deze blog. Maar als de autoriteit persoonsgegevens dezelfde gegevens bij u op komt vragen heeft u mogelijk een serieus probleem. Naast de geldrisico’s ((honderd)duizenden euro’s) gaat het u dagen werk kosten.
En u mag al uw klanten op de hoogte gaan stellen. Niet al te best voor het imago van uw bedrijf.

Mobile first responsiveness

Responsive design betekent dat uw website perfect werkt op ieder apparaat.
Mobile first design betekent dat het ontwerp van de site in eerste instantie is gebouwd voor mobiel, en zich goed aanpast aan desktop en tablet.

Dit wilt u om twee redenen.

Zo’n 60% van uw bezoekers, bezoekt uw site via een mobiele telefoon. Eén van onze klanten scoort hier zelfs 90%.
Google bezoekt uw site tegenwoordig ook met ‘mobile bots’. Deze bezoeken uw site als mobiele gebruiker.
Mobile first is wat Google van uw site wil. En als Google iets wil…

De conclusie is dat u wil dat uw website perfect werkt op een mobiel.

website laten maken - professioneel en effectief - Marketing spectrum

Conversie

Conversie staat voor de verhouding van het aantal bezoekers op de site, ten opzichte van het aantal dat iets doet dat u als doel heeft. Dat kan een aankoop zijn of een dienst afnemen, maar ook contact opnemen of iets downloaden.

Stel dat deze blog als doel heeft dat 60% van de lezers het interessant vindt, en de infographic download. Dan is iedere download een conversie.
Als van de 1000 lezers 600 lezers de infographic download, dan hebben we iets waardevols gemaakt voor onze lezers, en ons doel bereikt.

In een online winkel is een verkoop een conversie. Gemiddeld ligt de online aankoopconversie rond de 1,5%.
Om meer omzet met uw site te gaan genereren, kunt u investeren in meer websitebezoek. 
Als 200 bezoeken 3 verkopen geeft, dan geven 1000 bezoeken er namelijk ongeveer 15.

Maar als u de conversie kunt verhogen naar 4%, dan zijn die 1000 bezoeken ineens goed voor 40 verkopen
En dat geldt dan ook voor de volgende 1000 bezoekers, en de 1000 erna.

1. 15 – 30 – 45
2. 40 – 80 – 120

U leest hier meer over conversie

Stap 3: Meer websitebezoek - Zichtbaarheid

U heeft al wel door dat in het bovenstaande deel online marketing een grote rol heeft.

Een sitebouwer mist vaak marketingkennis maar kan wel een mooie site bouwen. Een marketeer weet vaak wat hij op marketinggebied doet, maar mist kennis van de techniek. Laat dat nou precies zijn wat we wilde oplossen toen we Marketing Spectrum begonnen.

Meer websitebezoek krijgen is het werkterrein van de online marketeer en de wens van iedere website eigenaar. De tijd dat een website op één kwam nadat deze voor Google geoptimaliseerd is, ligt inmiddels achter ons. Het blijft wel enorm belangrijk, maar er zijn zoveel meer factoren!

Wat kunt u nou (laten) doen om meer websitebezoek te krijgen?

SEO

Zoekmachine optimalisatie is meer dan de site zo in te richten dat de url’s kloppen en de titels de juiste tags meekrijgen.
Maar daar begint het wel mee! Dus zorg dat uw website gecontroleerd en geoptimaliseerd wordt.

Zoekmachine optimalisatie is ook content maken voor uw bezoeker, en zorgen dat zoekmachines dit zien & begrijpen.

Verplaats u even in Google. Google wil dat iedereen de zoekmachine gebruikt en blijft gebruiken. Als de resultaten slecht zijn, dan zouden concurrenten wel eens de overhand kunnen krijgen. Er zijn allerlei termen voor die online marketeers kunnen meten, zoals bounce rate, organic ctr, dwell time, pagina’s per sessie, domain autority, backlinks, paginasnelheid en conversies.

Maar onderaan de streep is er maar één ding belangrijk.
De bezoeker moet op uw pagina vinden waar hij naar op zoek was, en meer, zodat hij/zij op uw pagina blijft. Dit ‘zegt’ namelijk tegen Google dat de zoekopdracht van de zoeker gekoppeld is aan een resultaat waar de bezoeker iets mee kan.

Seo duurt lang

Een studie van ahrefs laat zien dat de eerste resultaten in Google gemiddeld zo’n 2 tot 3 jaar oud zijn. Geloof dus niet in de verhalen die u te horen krijgt van bedrijven die u met SEO wel even naar plaats 1 gaan brengen. 

Wel zult u in bezoekersaantallen, of gericht bezoek gaan stijgen. Uw doel is doel om uw website winstgevend te gaan maken. 

Maar er zijn natuurlijk meer wegen naar meer websitebezoek dan alleen SEO. En het leuke is, dat ze allemaal op hun beurt weer bijdragen aan betere rankings in Google. Dus eigenlijk is het allemaal SEO.

Manieren om te optimaliseren

We bespraken hiervoor al even dat de site zelf zo optimaal mogelijk moet zijn. Maar er is natuurlijk meer.

Belangrijk om te onthouden is dat waardevolle content dé manier is om zichtbaar te worden. En bloggen is een manier om content te maken. Liever één goede blog per maand dan iedere week een matige blog. U wilt immers dat uw lezers uw content zo interessant vinden dat ze terug blijven komen.

Maar content is bv. ook videomarketing, afbeeldingen, case studies, E-books, infographics, checklists en white papers. De centrale boodschap – zorg dat de content waardevol is voor uw bezoekers! Daarom leest u bijvoorbeeld in deze blog ook niet alle technische details van hoe u het moet doen. Die content zou namelijk voornamelijk voor online marketeers zijn. 

U als ondernemer wilt weten waarom je iets moet doen of laten doen. Zo kunt u namelijk de afweging maken of het uw investering waard is.

 

Online adverteren

Online adverteren is een snelle manier om meer websitebezoek te krijgen. (Of naamsbekendheid of merkloyaliteit of productverkoop enz… ).
Het grote verschil met SEO is dat u hierbij betaalt om zichtbaar te zijn, maar dat u dan ook direct zichtbaar bent. Dat kan zijn in de zoekresultaten met zoekadvertenties maar ook op andere websites die veel bezoekers, of uw specifieke doelgroep ontvangen. Adverteren op Social Media valt hier ook gewoon onder. 

Het is niet zo dat social media per definitie de beste plaats is om te adverteren. Maar omdat wij allemaal zoveel data delen met social media, kunt u hier als adverteerder uw advertenties enorm gericht aanbieden. En daar is waar het interessant wordt. Hoe gerichter u uw boodschap kunt brengen, hoe hoger de kans dat de ontvanger iets met uw advertentie gaat doen. 

Het doel bij online adverteren is eigenlijk heel simpel, zo veel mogelijk resultaat voor zo weinig mogelijk geld. Wat uw gewenste resultaat is mag u zelf invullen. Het is de taak van de online marketeer om het juiste platform en de juiste invulling te bedenken voor uw doel. Dit daarna goed te meten, en bij te sturen als dat moet. Marketing is naast kennis ook trial & error. 

Wilt u het beste resultaat, dan moet u als klant open staan voor deze zaken. Als u van uw marketeer verlangt dat ieder schot raak is, dan zult u gaan merken dat uw marketeer behoudener gaat worden. Hij mag immers niet falen van u.

Als u uw marketeer het vertrouwen gunt om te experimenteren, dan kan hij/zij daardoor misschien wel eens missen, maar door de data te lezen, het volgende schot midden in roos schieten. En dat is waar u continu naar op zoek moet. Wij mensen veranderen momenteel razendsnel in ons gedrag. Waar de één een briljante campagne neerzet, kan een kopie daarvan hopeloos falen. 

Ons advies is simpel, verkondig een goede – eerlijke boodschap, en uw publiek zal u hierom gaan waarderen.

Mond-op-moment reclame

Dat reviews en aanbevelingen goed werken op websites wist u al wel. We geloven namelijk eerder iets van anderen dan van een merk zelf.

Kijk naar uzelf, leest u de productreviews voordat u een product koopt? Als de site zegt dat het een fantastisch product is, maar 10 van de 15 reviews zeggen dat het product vreselijk is. Koopt u het dan, of zoekt u even verder? Sterker nog, kijkt u eerst naar de positieve reviews of lees je eerst de negatieve….? 

Mond-op-mond reclame is deelgebied van online marketing geworden.
Grote bedrijven geven gratis producten aan mensen met veel volgers op Social Media, die tegen betaling reclame maken voor dit product. Dit is de hele basis van ‘influencer marketing’. 

Die influencer kan u wellicht gestolen worden, maar tegelijkertijd oefent iedereen een bepaalde invloed op u uit. Waar dit voor een zestienjarig meisje een vlogger is die uitleg geeft over make-up, kan dit voor u een positiviteitsguru zijn die een bepaald boek voorstelt.

Maar u kunt mond-op-mond reclame ook inzetten! 
Een simpel voorbeeld is een ‘win-een-product-als-je’ campagne. Of Philips Hue, die met ambassadeurscode korting geeft. Als vrienden van u, u iets aanraden dan is het vertrouwen groter. En daarmee de kans dat u het product koopt. Mond-op-mond reclame kan zorgen voor meer websitebezoek. En wat doen deze mensen? Die zoeken u in google, en klikken op de link. Dat is namelijk trefzekerder dan de url te gokken.

Google ziet dat er een toename is van mensen die u zoeken in Google, en uw website bezoeken. Wat voor u weer pluspunten oplevert voor uw rankings.
Kleine beetjes helpen, dus u kunt erop verdienen én het werkt door voor uw SEO.

Social Media

Online marketing op Social Media is een beroep op zichzelf. Voor u als ondernemer heeft social media ook nogal wat consequenties.

Wie succesvol is op social media, heeft voor ieder nieuw bericht dat gepost wordt een gratis grote afzetmarkt. U stuurt een bericht en uw volgers zien het bericht. Althans, zo begon het ooit. Ook de social media bedrijven draaien voor een groot deel op advertenties. Daarom hebben ze iedereen vakkundig afhankelijk gemaakt van social media, om daarna stapsgewijs het bereik verder en verder terug te schroeven.

Gemiddeld is het organisch bereik van jouw facebookposts zo’n 6%. (!!!)
Veel hiervan heeft te maken met de engagement van uw posts. Engagement is de interactie van uw gebruikers. Hoe meer interactie, hoe meer mensen uw post zien. Ook hier geldt weer dat u even moet denken wat het doel is van de social media bedrijven; u moet zo lang mogelijk op het platform blijven zodat u zoveel mogelijk advertenties te zien krijgt. Hoe meer advertenties u gezien hebt, hoe meer de advertenties passend worden voor uw gedrag op social media. Dus hoe beter de advertenties bij u gaan passen, en hoe interessanter het medium voor u wordt, en hoe meer u erop gaat klikken.

De kliks (of vertoningen) kosten de adverteerder geld, en leveren hem iets op. Daarom is adverteren op Social Media ook zo interessant. 
Maar met alleen advertenties zou social media snel klaar zijn. Dus is er de organische content. Content waar u op zit te wachten, omdat deze van bedrijven of mensen komt waarvan u heeft aangegeven dat u er wat van wilt zien. Deels om u steeds terug te laten komen naar dit sociale medium.

Als u een beetje oplet zult u zien dat een groot deel van de advertenties die u ziet, komt van bedrijven die u al volgt. De grote bedrijven met grote aantallen volgers, zagen dat de social kanalen waar ze zoveel geld en tijd in hadden geïnvesteerd langzaam opdroogden. Dus werd er geadverteerd om het bereik te verhogen. En dat is een nog leuker verdienmodel. Ze betalen namelijk voor de mensen die hun al wilden zien. Dat kan oneerlijk lijken, maar het is direct ook de realiteit. 

Dus zorg ervoor dat uw content sterk is, en zorgt voor veel engagement. En als u meer wilt op social media, leg hiervoor dan wat apart. Adverteren kan heel waardevol zijn, als u het goed inzet en met de juiste doelen. Gaat u zomaar wat promoten, en richten op uw doelgroep dan kan het erg kostbaar zijn. Assistentie hierbij is dus zeker aan te raden!

Video marketing

Soms wilt u lezen, soms wilt u content consumeren door naar een filmpje te kijken. Videoconsumptie neemt extreem toe.

En daarmee dus ook videomarketing. Video is hard op weg op de meest gebruikte vorm van content consumptie te worden.

De meest bekeken soort van video’s zijn productreviews (is de review weer), gevolgd door how-to video’s. Maar er gaan ook honderden miljoenen views naar vlogs.

Zet in op video marketing en u gaat zelf merken wat de effecten hiervan zijn. En onthoud hierbij; een perfecte video zal het heel goed gaan doen, maar is ook een stuk duurder in de productie. Een snel opgenomen video met slecht geluid die door uw neefje in elkaar wordt gezet kan dan weer afbreuk doen aan uw bedrijfsimago. Dus bedenk goed wat bij uw merk, bedrijf en gewenste bedrijfsidentiteit past.

Als u de video’s eenmaal goed op gang hebt, zult u ook gaan merken dat deze in de Google resultaten omhoog gaan komen. Maar ook door mensen die op youtube of vimeo rondhangen. Kijken we naar onszelf dan zijn we hier letterlijk dagelijks te vinden. Een goede video kan leiden tot een klik (bv. via video-kaarten of via de tekst onder de video’s en uiteindelijk tot klanten.)

Dus video marketing verhoogd de conversie op de website, draagt bij aan hogere zoekmachine rankings, aan de identiteit van uw merk, verhoogd de engagement op social media én uw bezoekers willen het graag. 

Genoeg redenen om het in te gaan zetten dus!

Offline materialen

We hebben het over zichtbaarheid. Dat een website vermeld wordt op alle offline materialen en reclame uitingen is inmiddels gemeengoed geworden.

Bedenk eens hoe waardevol het is als iemand uw website ergens ziet en er naartoe gaat? Dat is een directe uiting van interesse in uw product of dienst. In de verkoop wordt dit al belangrijk koopsignaal gezien. Plus u krijgt een tweede kans om deze persoon te overtuigen. 

Vreemd wel, dat de site vaak ergens in een hoekje verstopt wordt. 

Hoe zit het met uw offline reclames, uw bedrijfsmaterialen? Zet u daar simpelweg de website op, of noemt u ook een goede reden om naar de website toe te gaan?

E-mail marketing

E-mail marketing is nog steeds een erg populaire vorm van marketing. En terecht. Zeker met de strengere regels rondom het versturen van e-mails.

E-mails mag u namelijk alleen versturen als iemand iets bij u heeft gekocht (uw klanten), en als iemand aangeeft dat u dit mag via een ‘opt-in’. Dit is bijvoorbeeld een vinkje bij een formulier. Laten we een klein voorbeeldje geven. U mag ‘m meteen invullen als u onze blogs interessant vindt. Als er iets nieuws is stellen we u hiervan dan op de hoogte.

Wat u hier ziet is een simpel formulier, met een soft opt-in. Dat vinkje mag er gewoon staan, zolang als u nog maar zelf het mail-adres in moet vullen en moet aanmelden. Een snel uitstapje naar de juridische kant. Als een klant klaagt dan ligt de bewijslast bij u! Daarom ziet u vaak een dubbele opt-in. 

Als u aangemeld bent dan krijgt u nog een extra mailtje waarin staat of u het wel echt wilt. Dat doen bedrijven niet omdat ze u zo lief vinden, maar mocht u gaan klagen over de mails, dan heeft het bedrijf bewijs dat u dat toch echt zelf heeft geaccepteerd.

Tot zover hoe het werkt. Maar waarom is E-mail marketing interessant?

Ten eerste omdat u mag communiceren met mensen die hebben aangegeven hiervoor open te staan. De conversie op e-mail is vaak laag, maar daar staat tegenover dat de kosten ook enorm laag zijn en uw bereik gericht is en als u een grote lijst heeft – ook hoog is. Met E-mail marketing kunt u ook complete campagnes maken. Dit wordt e-mail automation genoemd. Ofwel automatische e-mails. 

Laten we als voorbeeld hiervan eens Coolblue bekijken.
U bekijkt iets op de website, een cameralens bijvoorbeeld. Het systeem registreert dat u het bent (bv doordat u ingelogd bent) en wat u bekeken heeft.
De volgende dag krijgt u ineens een e-mail met daarin voorstellen voor soortgelijke lenzen.

Er zit echt niet iemand te kijken naar wat u doet, om u vervolgens een e-mailtje te typen. Dit gaat allemaal volledig automatisch. Waardoor u een dag later weer herinnert wordt aan het product waar u interesse in heeft, met als doel dat u tot een koop overgaat. En ja, dat werkt.

Een andere automatisering mogelijkheid is leadnurturing. Zo kan een bedrijf een campagne opzetten, die u gedurende een maand iedere week een mail stuurt. Zo’n campagne is erop gericht u stapsgewijs bij het bedrijf te houden en over te halen om iets aan te schaffen. Alle bezoeken die u hierdoor aan uw website krijgt zijn terugkerende bezoeken. Is de kans groter dat u iets verkoopt aan iemand die een keer langs komt, of iemand die 4 keer langskomt?

Precies.
Begin met het opbouwen van een e-mail adressen bestand. Daar gaat u in de toekomst vruchten van plukken.

 

Linkbuilding

Het laatste punt van zichtbaarheid dat we in deze blog behandelen is linkbuilding. Als u rondkijkt op internet ziet u dat iedereen het over linkbuilding heeft. Linkbuilding is het aanbieden van een link naar uw website, op een andere locatie op internet. Dit kan op andere websites zijn, zoals u bijvoorbeeld ook verschillende links terug ziet komen in deze blogs. Wij linken naar interessante artikelen. De websites die deze informatie hebben, krijgen hierdoor een ‘inkomende link’ (inbound link) vanuit Marketing Spectrum. En we delen hiermee een klein beetje van onze autoriteit met deze websites. Dit heet ‘Link-juice’.

Linkbuilding is een enorm belangrijke metric geworden in SEO. En daarmee maken we het cirkeltje weer rond. Maar wat is het nou?
Zie uw positie in Google als een soort puntentelling. Laten we ons inbeelden dat u 500 punten nodig hebt om op plek 1 te komen in Google. En uw website heeft nu 300 punten. Een andere website, die 400 punten heeft, linkt naar u. Deze site geeft u daarmee een beetje sap, waardoor u van 300 naar 310 punten gaat. 

Om dit duidelijker te maken gebruiken we vaak de beeldspraak van een champagne toren.

 

Linkbuilding - link-juice - Champagne toren

De grote website die we net noemde krijgt een bepaalde hoeveelheid ‘juice’. Hoe belangrijker en groter de pagina, en hoe hoger in Google, hoe meer sap. *(we noemen dit vanaf nu champagne).

Alle glazen onder het bovenste glas, zijn links vanuit deze pagina. Het glas stroomt over, en de champagne stroomt naar de glazen eronder. De websites waarnaar gelinkt is dus.

Of hier nou op geklikt wordt of niet, de champagne stroomt ernaartoe.

Als u heel veel links naar uw pagina heeft, krijgt u dus ook veel meer sap in uw glas. U geeft deze met links naar andere sites weer door. En dat is wat Google graag wil. Hoe meer autoriteit u heeft, hoe beter de link. Andersom hoe beter de website die naar u linkt; hoe meer juice u ontvangt. 

Als u goede content schrijft, dan gaan andere websites naar uw linken. Of mensen via Social Media, dat telt ook mee.

Linkbuilding is een tijdrovende moeilijke klus, maar het is zo waardevol voor uw ranking, dat het alle investeringen waard is. Let wel op! Slechte links tellen ook zwaar mee. Als u nu dus denkt ik koop 1000 links in van allerlei vage websites, dan kan dit zomaar een gele kaart opleveren van Google. Een penalty. En dat wilt u echt niet hebben, want dan bent u alles wat u opgebouwd hebt zo kwijt. 

Schrijft u waardevolle content, zoals we in deze blog hebben willen doen, dan heeft u kans dat anderen dit waarderen en u een share of link gunnen. En dat is waardevolle linkbuilding!

Key takeaway

We hebben u in deze blog uitgelegd wat er allemaal mogelijk is rondom het vindbaar maken van uw website en bij uw website zelf.
En dat is nogal wat zoals u ziet. 

Helaas zien we het in de markt iets te vaak terug dat ondernemers gouden bergen wordt beloofd, maar dat ze behalve de torenhoge facturen weinig concrete cijfers krijgen. 

Wij vinden het belangrijk dat uw online investeringen het weer leuk voor u maken online. Neem de geleerde lessen uit deze blog daarom met u mee als u een investering gaat doen, en bevraag uw opdrachtnemer! Want geloof ons; ook uw website kan van een kostenpost naar een winstgevend onderdeel van uw bedrijf.

Heeft u nog vragen naar aanleiding van deze blog? Stel ze dan gerust onderaan deze pagina.
We helpen u graag vooruit.

Wat vond u ervan?

Wij hopen dat u iets aan deze blog hebt gehad. Dat u dingen heeft geleerd waar u iets mee kunt!

We zouden het zeer waarderen als u ons kunt laten weten of dat ook zo is. Was deze blog goed geef ons dan een duimpje omhoog! 
Zou u voor volgende blogs iets anders willen zien? Langer, diepgaander, korter of er iets anders aan veranderen? Laat het ons dan ook weten, zo kunnen wij onze blogs verbeteren en u bij de volgende blog nog waardevollere content aanbieden. We zijn nieuwsgierig!

Mogen wij uw mening?

Alles wat u ons hier vertelt blijft tussen ons :). We gebruiken uw mening alleen intern. We gaan er dus niets over posten, en het komt ook niet automatisch op de site. Puur om onze diensten voor onze klanten en bezoekers te verbeteren.