Afbeelding voor Blog over Coronarecessie 2020

Corona recessie en (online) marketing. Klanten gaan zich tijdens een recessie anders gedragen. Hoe gaan bedrijven om met marketing in een recessie?

Corona recessie 2020 – 2021 en (online) marketing

Als u kijkt naar de nieuwsberichten van voor de Corona crisis (ja toen was er nog ander nieuws) dan vindt u genoeg bronnen die voorspelden dat een recessie op handen was. Zoals voorafgaand aan bijna iedere recessie zijn de huizenprijzen hoog. We hebben de Brexit meegemaakt en een handelsoorlog tussen China en Amerika. Alle seinen stonden al op oranje.

Toen kwam het Corona virus dat naast de geëiste levens, blijvende gezondheidsschade en traumatische ervaringen voor zorgmedewerkers, de wereldeconomie een ongekende dreun heeft uitgedeeld. Ook voor de Nederlandse economie is de klap ongekend. Zo’n 15-20% van de economie ligt stil. 
Ondernemers en bedrijven zien opdrachten wegvallen, veel bedrijven liggen volledig stil en consumenten gaan op hun spaargeld zitten. De overheidsuitgaven zijn ongekend voor vredestijd.

Corona Recessie verwachting

Volgens ABN AMRO Insights zal de economie pas weer opleven in 2021 (na een korte opleving in Q3).

Hoe erg alles ook is en nog wordt, heeft het geen enkel nut om stil te gaan staan.

De Corona crisis gaat voorbij. En voor wie niet in de zorg werkt en niets voor de hulpverleners kan betekenen geldt hetzelfde als bij ieder straatongeluk; het helpt niets als u ernaar staat te kijken en de hulpverleners in de weg staat.

Het beste dat wij als ‘niet-zorg’ nu kunnen doen is zorgen voor damage control voor onze bedrijven en voor de economie. Bedrijven overeind houden, banen houden en creëren zodat de werkloosheid niet enorm oploopt met nog meer persoonlijk drama en economische schade tot gevolg.

Corona Recessie, lessen uit vorige recessies

In een recessie is het gedrag van mensen en bedrijven om te snijden in de kosten, geen nieuwe dingen te doen en vooral in de overlevingsstand te gaan.

Tijdens de grote depressie was dit ook de strategie van Ford, terwijl Chrysler het advertentiebudget juist vergrootte. Het resultaat was dat Chrysler de grootste werd.

Kellogg’s sponsorde Admiral Byrd’s reis naar de Zuidpool. Proctor & Gamble stopte met kaarsen te maken en ging zich focussen op een diversiteit van soorten zeep. We weten allemaal wel waar dat P&G gebracht heeft. De grote depressie was een 10-jarig drama gevolgd door een wereldoorlog. Maar het was ook een katalysator voor veel bedrijven.

Een citaat uit het boek ‘conquer the recession’ van Andre J. Benjamin:

De gemiddelde stemming van bedrijven was om te snijden in de kosten en weinig uit te geven. Veel bedrijven schrapte hun advertentiebudgetten omdat dit gezien werd als onnodige uitgaven in moeilijke tijden. De bedrijven die dit deden waren ook al snel uit het publieke geheugen geschrapt. Minder advertenties zorgde ervoor dat consumenten zich verlaten voelde. Mensen hadden het gevoel dat deze bedrijven te zwak waren om te overleven en stopte met het gebruik van hun producten. De consequentie was dat de vraag naar producten van deze merken afnam en de bedrijven moesten stoppen.

De bedrijven die de grote depressie overleefden zoals P&G maakte deze wijziging niet. Deze bedrijven draaide door alsof er niets aan de hand was. Ze gingen door met adverteren en ontwikkelde innovatieve tactieken om hun advertenties aan te laten sluiten bij de tijdsgeest.

P&G wachtte niet op een toenemende vraag naar hun producten maar verhoogde het advertentiebudget aanzienlijk tijdens de recessie.  Deze agressieve stijl van marketing konden veel mensen wel waarderen. Het gaf ze het gevoel dat P&G een sterker bedrijf was dan hun concurrenten. Het consumentenvertrouwen steeg en zorgde voor een toename van de vraag. En dit bracht ze de hoognodige boost.

Recessie 'Bounce-Back'

In de jaren ’80 domineerde Reebok de sneakermarkt. Tijdens de recessie van 1990 nam Reebok een conservatieve houding aan en sneed enorm in de advertentiekosten. Nike was toen nog een veel kleiner bedrijf maar koos voor een agressieve advertentiestrategie. Na de recessie was de winst van Nike 9x hoger dan daarvoor terwijl Reebok zowel marktaandeel verloor als een terugval in winst.

Na een crisis en na een recessie volgt meestal een ‘bounce-back’ van consumenten, die opgelucht hun favoriete merk weer gaan kopen.

We zullen niet heel de geschiedenis hier beschrijven, maar we willen u wel de belangrijkste les meegeven; Marketing en zaken doen tijdens een recessie draait om creativiteit, vertrouwen en emotie met een focus op de langere termijn.

Recessie marketing; klanten zijn uitgangspunt

Marketing start en eindigt met de eindklant. Uw klant gaat zich tijdens een recessie anders gedragen. De behoeften veranderen. Mensen verliezen balans en inkomen.

Succesvolle bedrijven lossen het probleem van hun klanten op. Het is dus van groot belang dat u de problemen van uw klanten weet. Mensen zoeken meer ‘waarde’, wat prijzen en marges drukt.

Bedrijven gaan zich internationaler opstellen (meer markt) en zoeken naar wat werkt (diversiteit).
Juist in een recessie moet u vanuit uw marketing uw klanten, concurrenten en de markt continu en zorgvuldig analyseren en kijken naar uw eigen bedrijf.

Wat zijn onze core competenties? Wat doen we goed? Wat willen we kapitaliseren?
Van de basis zoals Product, Plaats, Prijs en Promotie tot een complete herpositionering.

Maak analyses van uw sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen (SWOT) en maak gebruik van situatie analyses.

Investeren tijdens een recessie?

Juist nu is het advies om uw website te optimaliseren en te werken aan uw SEO. Als uw concurrenten dit deel schrappen kunt u hierdoor zomaar hoge posities in Google verwerven.

Kijk daarnaast goed naar uw implementatieplan.
Als het fout gaat wat is dan plan B? Als het juist enorm goed gaat, kunt u dan snel opschalen?

Wat u ook doet; blijf in contact met uw klant.

  • Weet wat uw klanten nu doen;
  • Weet waar uw klanten last van hebben;
  • Bouw aan de emotionele connectie;
  • Versterk het vertrouwen;
  • Help uw klanten waar mogelijk.

Creatief denken

Tijdens een recessie zijn de spelregels anders. U moet anders gaan denken. Creatief zijn!

Een mooie voorbeeld hiervan is Hyundai tijdens de recessie van 2009. Ze zagen dat de consument onzeker was of ze hun baan wel zouden houden. Daarom startte ze een incentive programma waarbij kopers van nieuwe auto’s op afbetaling de auto mochten terugbrengen als ze binnen een jaar na aankoop hun baan zouden verliezen zonder betalingsverplichtingen of aantekeningen in kredietwaardigheid.

Ze raakte hiermee de emotie van hun klanten en in een tijd waarin de verkoop van auto’s 22% was gedaald steeg het marktaandeel van Hyundai van 3.4% naar 4.1%.

Conclusie

Bereidt u zich voor op een lastige periode maar ga niet stilstaan en graaf uzelf niet in.
Durf agressief te zijn en uw marktaandeel te vergroten desnoods met nieuwe producten in nieuwe markten. Verbeter de klantervaring, zorg ervoor dat uw merk positief gezien wordt en in de gedachten van mensen blijft.

Wilt u een alert als we een nieuwe blog uitbrengen?

Ja, dan wil ik graag een alert ontvangen per mail.



Uitgebreide feedback

Als u uitgebreidere feedback heeft horen we dat graag!