5 tips voor een goede 404 pagina

Iedere website die al even in de lucht is krijgt ermee te maken. Links naar pagina’s die niet (meer) bestaan.

Heb heeft u in het verleden uw website in een nieuw jasje gestoken? Of zijn pagina’s met diensten die u vroeger leverde ooit offline gegaan? Past u linkbuilding toe? (Linkbuilding is namelijk hard nodig als u wilt stijgen in de zoekresultaten). Of post u wel eens wat op Social media? Dan kan dit ook zomaar het geval zijn op uw website.

Een voorbeeld is social media. U kunt uw post later nog wel aanpassen, maar als deze gedeeld is gaat die oude link mee. De gedeelde berichten veranderen niet meer.
Het resultaat is dat overal op het internet, zoals in Google & andere websites links te vinden zijn naar pagina’s op uw site die niet meer bestaan. Een klik op zo’n link komt aan op een foutpagina. De “404 pagina”.

404

Page not found

Een goede werkwijze is om alle 404 fouten in kaart te brengen en deze te voorzien van een ‘redirect’ naar een pagina die wel werkt en waar de verwachte content te vinden is.

Deze redirect (dit heet een 301) zorgt ervoor dat bezoekers automatisch naar een pagina van uw keuze gaan. Als Google, of bezoekers de ‘foute link’ willen bezoeken komen ze dus toch gewoon weer goed terecht. En dit is echt belangrijk!

Een kijkje in het gedrag van uw gemiste klant; uw nieuwe klant zoekt iets op Google en klikt op een resultaat. Vervolgens komt ze aan op een lege webpagina waar alleen staat; ‘404 pagina niet gevonden’.

frustratie door 404 pagina

Gevolg; frustratie en ze klikt weer weg. Weg klant!

Dat is niet alleen slecht voor uw omzet, maar ook voor het imago van uw bedrijf én voor uw positie in Google. Google wil namelijk niet dat de gebruikers uitkomen op pagina’s waar ze niets aan hebben. De 404 is niet direct een “ranking metric”, maar bouncerate en autoriteit wel. En daar heeft de 404 fout direct effect op.

Met een 301 redirect zal Google de foute link in de loop van de tijd veranderen. U heeft immers aangegeven via de 301 redirect, dat de pagina verhuisd is naar de nieuwe locatie.

Bij externe websites is dat een ander verhaal. U zal deze websites moeten benaderen, en ze vragen om de link aan te passen. Prima te doen als u 20 linkjes naar uw site heeft. Zodra het er een paar honderd zijn praten we toch over een ander type klus!

Maar naast de redirect kunt u een ander ‘trucje’ toepassen. Het is namelijk niet zo dat de 404 pagina een lege pagina hoeft te zijn. Daarom leest u hierbij 5 tips voor een goede 404 pagina.

De 5 tips voor een goede 404 pagina

1. Humor

Uw bezoeker is natuurlijk not amused dat u haar wel naar uw site hebt gelokt maar haar vervolgens voor een gesloten deur laat staan. Met een beetje humor kunt u de bezoeker in een andere stemming proberen te brengen. Een foutje kan gebeuren, maar u moet het wel netjes oplossen.

2. Help uw bezoeker vooruit

Uw bezoeker kwam met een reden naar uw site toe. In plaats van haar met lege handen weg te sturen kunt u er ook voor kiezen om de bezoeker iets aan te bieden waar ze iets aan heeft. Bijvoorbeeld links naar andere pagina’s op uw website. Hiermee helpt u de bezoeker.

3. Branding

Zorg ervoor dat uw bezoeker heel duidelijk ziet dat het om uw website gaat. Zorg dus dat uw logo en huisstijl duidelijk aanwezig zijn op de 404 pagina.

4. Ben duidelijk in uw boodschap

We kunnen er nu voor kiezen om de pagina helemaal op te gaan maken als een nieuwe pagina. Maar laat het voor de bezoeker wel duidelijk zijn dat het gaat om een fout. Anders denkt de bezoeker mogelijk dat hij gewoon op een andere pagina beland is, en ook dan zou ze zomaar rechtsomkeer kunnen maken.

5. Speciale aanbieding

We lazen al dat de bezoeker die op uw 404 pagina komt gefrustreerd kan zijn.

Frustratie is een complexe emotie, maar typisch kunnen we zaken classificeren als ‘boosheid, stress en opgeven van de taak’. De belangrijkste reden voor frustratie is dat een doel wordt tegengewerkt. De bezoeker had een doel, en u werkt het tegen.

De bezoeker zal uw site dus verlaten uit boosheid, ervaart stress, en ziet u als de tegenwerker van haar doel. (en het begon met zo’n simpel 404 pagina’tje…. )

Naast dat we deze persoon op weg konden helpen met links, kunt u de emotionele staat van jouw bezoeker ook gebruiken.

Boosheid heeft effect op onze besluitvorming. Iemand die boos is, maakt sneller een beslissing, en overweegt deze beslissing minder goed.

De boosheid hebben we enigszins getackeld met het verrassingselement (humor), en we hebben laten zien dat we het goed willen maken door hem of haar vooruit te helpen met links.

Beeld u zich even in dat u in een winkel aankomt met een kortingsbon van €25,- op een product dat u graag wilde hebben. Maar bij aankomst in de winkel is dat product niet meer op voorraad.

U heeft moeite gedaan om naar de winkel toe te gaan, en u had er echt zin in, want u had een leuke korting. De winkelier kan dan twee dingen doen;

Eén

  • Optie 1 is zeggen; sorry we hebben het niet. Kijk lekker rond in de winkel en nog een fijne dag. U gaat waarschijnlijk gefrustreerd de winkel uit. En zal wel twee keer nadenken om terug te gaan.

Twee

  • Optie 2 is dat de winkelier het goed wil maken, en u de optie geeft om diezelfde €25,- te gebruiken voor een nog beter product. Natuurlijk is dat product duurder, maar er gaat nog steeds €25,- euro af. Wat aardig van de winkelier! En de kans is groot dat u meer geld uitgeeft dan u eigenlijk gepland had.
 

Waar we nu dus op uitkomen is dat u de 404 pagina kunt gebruiken om uw bezoeker iets te laten doen waar jullie allebei beter van worden. U biedt uw bezoeker iets aan als goedmakertje.

Voorbeelden zijn een gratis e-book in ruil voor het e-mail adres, een kortingsbon voor een product in uw webshop of een gratis adviesgesprek.

Zolang als u zorgt dat u de 404 pagina niet gaat misbruiken, maar dat u er allebei beter van wordt, is het een prima oplossing, en kunt u een bezoeker die u anders kwijt zou zijn omzetten in een potentiële klant. 

Win – win. En dat allemaal omdat een linkje niet klopte.

Als u er nu zin in heeft om uw 404 pagina aan te gaan pakken, dan hebben we 9 voorbeelden van grote bedrijven voor u opgezocht. En u ziet dat zelfs de grote jongens hier kansen laten liggen.

[11] 404 pagina’s van bekende bedrijven.

De Efteling doet waar de Efteling goed in is. 404 pagina of niet, ik ben bij de Efteling. Als je verder scrollt kom je een telefoonnummer tegen, en daarna het footermenu. Ondanks dat de pagina functioneel is, liggen hier voor de efteling ook nog kansen.

bol 404 pagina

Bol.com heeft een plaatje op de 404 pagina gezet. Dit plaatje hebben ze al heel lang, het is ook een van de weinige plekken waar we billie terugzien. Er is aandacht aan besteed, maar een bedrijf als bol.com kan creatiever dan dit verwacht ik.

Ook coolblue verraste mij in negatieve zin. En dat is wel voor het eerst geef ik toe.
Coolblue zou zoveel meer en leuker kunnen met deze pagina. Zeker omdat je op allerlei verstopte plaatsen boodschappen terug kunt vinden. Van de robots.txt file tot de broncode van de pagina. 

 @Coolblue, wanneer krijg ik een glimlach van de 404 pagina?

Laminaat tot visgraat, een van onze klanten, is een grote vloerenwebshop. Voor de 404 pagina mochten we deze pagina maken. Er is hier gekozen voor een ‘zachte verrassing’ (op een houten visgraat vloer), gevolgd door een keuze naar waar de bezoeker op zoek kan zijn.

Philips heeft een hele behouden 404 pagina gekozen. Wel weten ze de boodschap van medisch leverancier (iets wat past in de strategie) laat zien. En het past bij het serieuze karakter van philips. Ze hebben daarnaast een zoekfunctie ingezet wat natuurlijk wel de kant helpt.

H&M…..
Dit is toch wel een schoolvoorbeeld van een website die de 404 pagina niet heeft aangepakt. Kom op H&M. Misschien is het een goed idee om te laten zien dat jullie inzetten op meubels en interieur?

 

Ook wehkamp heeft niet veel werk gemaakt van de 404 pagina. Er is wel een vriendelijk tekstje bijgeschreven en ze verwijzen naar het menu of de zoekfunctie. Functioneel is de pagina wel. Maar hier had ook zomaar een aanbieding kunnen staan.

Intratuin wijst mij prima de weg op de 404 pagina. De hoofdtekst zou creatiever kunnen, maar met de blokken die dan volgen kan ik prima op weg! Bedankt Intratuin!

Een eerste blik leek op een pagina waar iets aan gedaan was bij eigenhuisentuin.nl. Een tweede blik maakte duidelijk dat dit helaas de minste van de groep is. Linksboven zie je heel klein ‘null’ staan. (uitleg wordt te technisch voor deze blog) De rest is standaardopmaak van header en footer.

Zelf toch wel fan van dit programma, doet deze een tikje pijn. 
@Eigen huis en tuin, als jullie een klushandje kunnen gebruiken neem dan even contact met ons op !

Ikea zou hier bijvoorbeeld de maandelijkse aanbieding kunnen laten zien. Ze kiezen nu voor een opvallend filmpje. De noodzaak zal voor Ikea wat minder zijn. De bezoeker blijft toch wel.

Voor de gebruikerservaring zou ik Ikea toch adviseren om hier een likje verf overheen te doen. 

Practice what you preach. Voor onze eigen website is gekozen voor verrassingselement en een tikje flauwe humor. Saillant detail is dat dit een eigen foto is (trots baasje). Omdat de site zelf niet zo groot is, is gekozen om alle menu-items te vermelden. Zo weten de bezoekers waarvoor ze op de site kunnen zijn.

Hopelijk heeft u wat aan de blog gehad! Als u vragen heeft of een leuk ontwerp wilt voor uw 404 pagina – neem eens contact op.

Dat kan via de contactpagina – of gewoon simpel onderaan deze pagina.

Michaël Maximus

Vond je deze blog interessant?

Meld je dan aan en blijf op de hoogte als nieuwe blogs uitkomen.

Vond je deze blog interessant?

Meld je dan aan en blijf op de hoogte als nieuwe blogs uitkomen.